Marie is alleen op de wereld wanneer ze met één enkel koffertje en haar kat arriveert in de Confituurwijk. De achterstandsbuurt wordt zo genoemd omdat zijn bewoners doorgaans niet genoeg geld hebben om hun brood met meer te beleggen dan choco of confituur. Voor Marie is dit niet anders. De jonge vrouw heeft na de dood van haar vader niks meer over, en wordt gedwongen te roeien met de weinige riemen die ze heeft.

Door de kartonnen muren van haar nieuwe woonst heen maakt Marie al snel kennis met haar nieuwe buren, dewelke een mooie afspiegeling vormen van de samenstelling van de buurt. Aan de enige kant bevindt zich een erg bedreven sekswerker, aan de andere kant de Vlaamse familie Flodder. De buurtbewoners zijn onvoorspelbaar en dragen niet bepaald bij aan de rust in Marie's hoofd. Zo goed als mogelijk probeert ze zich staande te houden, maar zonder toekomstperspectief en met heel wat onverwerkt verlies in haar systeem, worstelt Marie zich door de dagen en door de buurt heen.

Confituurwijk van Femke Vindevogel is wonderlijk mooi en vlot geschreven. Vindevogel speelt met taal en heeft me heel wat passages doen markeren. De roman is donker, maar verstikt je niet. Er is oog voor het tragikomische karakter van sommige situaties, en met deze nodige dosis (zwarte) humor worden zware momenten meteen lichter gemaakt. Ik ben erg onder de indruk van deze roman en kijk nu al uit naar wat er nog meer uit Vindevogels pen zal vloeien in de toekomst!

Reacties op: Rouwverwerking in een achterstandsbuurt

Confituurwijk - Femke Vindevogel
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 20,00 Bestel het e-book € 9,99