Mooie kaft, goed verhaal

Linde Veenendaal 15 april 2019
Even over de kaft van het boek: Uiterste dagen staat gedrukt in paars glimmende letters en liggen een beetje op het boek. Op de foto staan twee paarden en twee mannen in een sneeuwlandschap (Finland). Het is een echte foto uit Finnish Wartime Photograph Archive. De paarden en de mannen komen terug aan het einde van de Tweede Wereldoorlog in Finland.
Persoonlijk vind ik het een pracht foto.

Oké, het verhaal: Ik had een ander idee van het verhaal. Ik dacht, nadat ik de achterflap gelezen had, dat het verhaal over een historicus ging die onderzoek deed naar zijn verleden. Dat vind ik niet helemaal juist, maar daar en tegen vind ik het wel een mooi en interessant verhaal. Het is meer autobiografisch naar mijn mening.
Tijdens het lezen heb ik mezelf wel vaak afgevraagd wat nu waar is en wat niet.
Er staat ook: ‘Wat verzint hij erbij, wat is geoorloofd, wat gaat te ver – en waarom?
Ja, dat kun je je allemaal afvragen. Een, twee, drie … heb ik daar niet zo snel een antwoord op. Wat voor de ene mens een aanvaardbaar iets is hoeft nog niet voor de ander zo te zijn.
Kort geschreven: het is een oorlogsverhaal uit Finland. (Genre: autobiografisch en roman).

Meer recensies van Linde Veenendaal