Geen handboek, wel inspirerend

Lindy de Jong 28 juli 2015
Anne Nooshin is fashionblogger en succesvol online ondernemer.  Dat ze het zo ver zou schoppen had Nooshin - die zich nu ook auteur mag noemen - nooit gedacht, hoewel ze wel altijd in zichzelf geloofd heeft. Geloof in jezelf: dat is ook haar belangrijkste advies in haar boek On Top, zo zal later blijken.

Op haar zevende moet Anna om politieke redenen met haar ouders en zusje vluchten vanuit Iran, waarna ze in Nederland in meerdere  asielzoekerscentra verblijft en op school al gauw een buitenbeentje is. Toch weet ze het dankzij haar doorzettingsvermogen (ze pakt ieder baantje aan, van schoonmaakster tot heftruckchauffeur zonder rijbewijs) tot succesvol ondernemer te schoppen, met inmiddels meerdere projecten en werknemers onder zich.

Anna’s bewijsdrang was er al op jonge leeftijd. Zo wist ze als kind al dat zij ‘beroemd’ wilde worden. Hoewel ze eerst nog een droomleven als zangeres of actrice voor zich zag, wist ze zichzelf uiteindelijk als fashion blogger en social media-meisje op de kaart te zetten.

Jouw handboek voor online succes, zegt de ondertitel van het boek. ‘Online’ is daarbij niet dikgedrukt, in tegenstelling tot de overige woorden. Zelfs op deze manier wekt de titel echter een verkeerde indruk. Hoewel het boek zeker ook gaat over (online) ondernemen, neemt het grootste deel van het boek de levensloop van Anna zelf in beslag. Het boek bestaat voornamelijk uit haar persoonlijke verhaal, doorspekt met adviezen over het runnen van een eigen onderneming.

Nooshin vertelt in haar boek voornamelijk over haar persoonlijke weg naar de top. Maar: ze maakt ook duidelijk dat ook zij nog niet aan dé top staat:

‘Een van de leukste dingen in het leven is om alles wat je hoort in twijfel te trekken. Ondervind het zelf. De top is in dit geval ook volledig metaforisch: ik ben er namelijk nog lang niet en de kans is groot dat ik daar mijn hele leven nog aan werk. Het idee van dit boek is juist dat groots denken de weg naar de top alleen maar leuker  en makkelijker maakt en dat On Top eigenlijk meer te maken heeft met innerlijke rust dan met letterlijk aan de top staan.’ p. 96

Belangrijk om op te merken is dat Nooshin werkelijk kan schrijven. Ze weet haar gedachten en tips op duidelijk en heldere wijze op papier te zetten, maar ook op een onderhoudende manier. Het boek leest op sommige punten bijna als een roman, en geenszins als handboek. Daarbij weet ze ook een beeld te schetsen van zichzelf en haar omgeving, waarin ze haar eerlijke mening niet onder stoelen of banken steekt. Ze deelt haar ironische visie op de online en modewereld en spaart zichzelf daarbij ook niet.

Zo is het boek gevuld met vele foto’s van Nooshin zelf. Een soort van zelfverheerlijking zou hier vanaf kunnen stralen, ware het niet dat de onderneemster zichzelf ook veelvuldig op de hak neemt. Ze is niet beschaamd om foto’s van zichzelf als ‘overbehaarde alien’ te tonen en deelt ze het dramatische moment waarop ze haar eerste grijze haren ontdekte. Genoeg momenten waarin lezeressen zichzelf kunnen herkennen, ook al hebben ze geen kast vol designerkleding of een bankrekening gevuld met minstens zes nullen.

Zo is het boek uiteindelijk interessant voor iedere vrouw, ondernemer of niet. Succesvol zijn is vooral een gevolg van het geloof in jezelf en eerlijk zijn tegenover jezelf, vindt Nooshin: ‘Als je een ding meeneemt uit dit boek, laat het dan de gedachte zijn dat jij te allen tijde je eigen wereld creëert. Je bent verantwoordelijk voor je eigen succes.’ p.218

Hoewel de ondertitel dus niet helemaal de lading dekt, is On Top wel inspirerend voor elke vrouw die haar persoonlijke top wil bereiken.

Wil je meer weten over Anna Nooshin? Bezoek de website NSMBL, of bekijk de filmpjes op haar YouTube-kanaal.

Meer recensies van Lindy de Jong