Bijster goed!

Lisanne Ortsen 09 maart 2022
Johanne, een puberend meisje met lang donker haar, spreekt voor haar vriend Henri – die met zwaar hersenletsel in coma ligt – een cassettebandje in. Ze doet dit omdat de artsen niet zeker weten,dat als hij ontwaakt, nog weet wat er gebeurd is. Johanne vertelt hoe ze met haar moeder Kat en broertje Paulie in het kleine dorpje kwamen wonen en hoe zij elkaar ontmoet hebben. Ondanks de vele verhuizingen die Johanne en Paulie mee hebben gemaakt, wennen ze snel aan hun nieuwe buurt ook al heeft Paulie moeite om zijn dwangneuroses en angstaanvallen onder controle te krijgen. Door zijn liefde voor insecten, wordt hij al snel vrienden met de buurman die imker is.

Bijenvader wordt verteld vanuit het perspectief van Johanne. Aangezien Johanne nauw verbonden is met Henri en met Paulie die dankzij zijn autisme moeilijk met de nieuwe verhuizing om kan gaan, voel je de spanning die Johanne ervaart en beleeft. Vooral als de buurman ineens spoorloos lijkt te zijn verdwenen en Henri ook vermist wordt, is het voor Johanne moeilijk om haar broertje onder controle te houden. Je voelt de wanhoop van Johanne maar ook voel je de spanning die zich langzaam opbouwt. Je wordt nieuwsgierig. Wat is er met de buurman gebeurd? En waarom is Henri onvindbaar. Het is mooi om te lezen hoe beetje bij beetje het mysterie ontrafeld wordt.

Je ziet en je voelt alles vanuit het perspectief van Johanne. Ze is een rustig, verlegen en knap meisje die de zorg voor haar broertje op zich neemt omdat moeder Kat liever in haar atelier te vinden is. Henri werkt in de cafetaria en leert zo Johanne kennen die op de eerste dag meteen friet gaat halen. Ook Henri is rustig en is in zijn vrije tijd met zijn vrienden te vinden op het strandje aan het rivier, om daar te zwemmen, kampvuur te maken en marshmallows te roosteren. Paulie is ondernemend, vindingrijk, autistisch en heeft een onverklaarbare liefde voor alle soorten insecten. Liefde en aandacht ontvangt hij van zijn zus en als hij de nieuwe buurman leert kennen – die dezelfde liefde voor insecten deelt – heeft hij voor het eerst een beste vriend. Doordat deze personen dicht bij Johanne staan, leren we ze goed kennen. Je omarmt meteen de liefde tussen Johanne en Henri maar sluit ook de kleine, lieve Paulie in je hart met zijn streken en en zijn excentrieke persoonlijkheid.

Het boek heeft korte hoofdstukken waar je vlot doorheen vliegt. De schrijfstijl is prettig, de dialogen zijn sterk en de opbouw is goed en zorgt ervoor dat de spanning gestaag toeneemt. Ik denk dat de relatie tussen broer en zus het meest opvalt. Ze laten elkaar niet in de steek en steunen elkaar door dik en dun. En de autistische trekjes van Paulie, met name de dwangneuroses en de paniekaanvallen zullen voor veel lezers herkenbaar zijn.

Bijenvader is veelbelovend, bijzonder en spannend. Vergeet de moderne technologie en het gevoel van altijd bereikbaar willen zijn. ‘Bijenvader’ neemt je mee naar een zorgeloze tijd met cassettebandjes, elpeeplaten en warme zomers aan het water. Een sterk debuut. Ik geef dit boek vier sterren.

Meer recensies van Lisanne Ortsen