Meer dan waardig slot van een uitstekende serie

“Koninkrijk van As” is het langverwachte slotdeel van de alom geprezen “De Glazen Troon”- serie van Sarah J. Maas.
Aelin Galathynius heeft in de vorige delen geprobeerd om de Fae-koningin Maeve te verslaan om haar volk te redden, maar dit is faliekant misgegaan en ze is door Maeve gevangengenomen en in een ijzeren kist gestopt, meegenomen en ergens in Terrassen verstopt. Rowan haar echtgenoot beweegt hemel en aarde om haar te vinden en te redden uit handen van Maeve en haar sadistische bewaker Cairn.
Ondertussen zijn ook hun vrienden Chaol Westfall met zijn nieuwe vrouw Yrene Towers druk bezig met hun strijd tegen Maeve en Erawan. Zij worden bijgestaan door Nesryn en Sartaq, de troonopvolger van het Khaganaat, met zijn Rukhins, terwijl op een ander front Dorian Havilliard samen met Manon Zwartbek probeert om de IJzertanden en Cochrans met elkaar te verenigingen om samen te strijden tegen Maeve en Erawan om zo tot een betere wereld voor hen te komen. Ook Aedion, Aelin’s neef, en zijn metgezellen, onder wie Lysandra proberen de strijd met hen aan te gaan, maar op alle fronten zijn ze zwaar in ondertal tegen de legers van Morath.
De vraag is dan ook of Aelin en haar bondgenoten haar koninkrijk kunnen redden. Al strijdend en zonder weet van het lot van de anderen gaan ze allen de strijd aan in de hoop op een beter leven te kunnen bewerkstelligen voor alle bewoners en henzelf.
Het slotdeel van “De Glazen Troon” – serie was even weer inkomen. De vele personages moesten weer even inzinken, maar dit gebeurde gelukkig vrij snel. De gebeurtenissen uit de vorige twee delen, die zich qua tijdlijn tegelijkertijd afspeelde, maar waar we in het vijfde deel Aelin Galathynius volgde en in het zesde deel Chaol Westfall, kwamen weer snel bovendrijven, waardoor het verhaal je alweer gauw bij de strot pakte. Sarah J. Maas blijft ook in het laatste deel haar zeer hoge niveau vasthouden. Haar schrijfstijl is zo pakkend dat het direct beelden oproept, waardoor je jezelf weer bij hen waant. De personages zijn wederom levensecht neergezet en de beschrijvingen van de locaties zijn zo beeldend. In dit laatste deel zijn er ook weer meerdere verhaallijnen, die allemaal vanuit het perspectief van een ander hoofdpersonage verteld worden en net als in de vorige delen weet zij elke verhaallijn geloofwaardig neer te zetten, nergens krijg je het gevoel dat er onnodig geswitched wordt tussen de verhaallijnen, wat nog wel eens het geval wil zijn bij boeken met meerdere personages en hun bijbehorende verhaallijnen. Ze weet ook goed te doseren qua geweld, en deze scènes zijn af en toe behoorlijk goor en bloederig, maar niet onnodig goor en bloederig, en persoonlijke interacties. De romantiek die in de diverse verhaallijnen verweven is ook nergens klef of aanvoelend als overbodig.
Net als in de overige delen heeft Sarah J. Maas het verhaal in twee delen opgebouwd en ook nu zijn de titels van de delen weer passend bij het betreffende deel. Waar ze in het eerste deel de aanloop naar de ultieme strijd beschrijft, komen in het tweede deel de verhaallijnen prachtig bij elkaar om uiteindelijk bij de ultieme strijd om Terrassen aan te komen. Als lezer word je 916 bladzijdes lang vastgehouden in een prachtig verhaal en het doet dan ook een beetje pijn om na al die jaren van spanning en meeleven met de personages het boek te moeten sluiten.
Sarah J. Maas heeft ons als lezers, vanaf de publicatie van het eerste deel in 2012 tot aan vandaag meegenomen in een episch verhaal over goed en kwaad, liefde en haat, trouw en verraad, voorspoed en tegenslag, magie en werkelijkheid en nog zoveel meer. Haar fantasy weerspiegelt zoveel themas die in het dagelijks leven, de geschiedenis en de huidige maatschappij spelen dat het een genot was om te lezen.
Het slotdeel van ‘De Glazen Troon’-serie ‘Koninkrijk van As’ krijgt van mij 5 sterren, omdat het een meer dan waardig slot is van een uitstekende Fantasy-reeks.

Meer recensies van Lisette Woest-Appeldoorn