De cover van dit boek is vrij mysterieus en vind ik zeker aansprekend. In de boekhandel zou ik deze zeker oppakken om de achterkant van het boek te lezen. De flaptekst bevestigd het mysterieuze en maakte mij meteen nieuwsgierig naar meer.
Op de cover staat ook “Vijf studenten. Zeven niveaus. Één missie.”. Dit geeft een stukje informatie, maar wie zijn de vijf studenten die we volgen in dit avontuur naar het hiernamaals?

Cleo Vermassen is de eerste van de vijf studenten waar je kennis mee maakt. Tevens is zij in dit boek de ik-persoon. Ze is een onzeker meisje dat net is begonnen met studeren wanneer ze haar telefoon in de wc laat vallen. Ze heeft een bijbaantje nodig en ziet dan de advertentie van Dr. Giamotto. 2000 euro is een hoop geld en dan kan ze een nieuwe telefoon kopen.

Wanneer Cleo deze advertentie ziet, wilt ze een contact strookje afscheuren. Hier ontmoetten we Presley. Hij is de enige jongen in de groep die gaat infiltreren in het hiernamaals. Wanneer Cleo en Presley elkaar voor het eerst ontmoetten is er meteen een klik, maar waar gaat dit naartoe leiden?

Wanneer het eerste sollicitatiegesprek met Dr. Giamotto gaat plaatsvinden ontmoetten we Hadewig. Zij is een iets wat apart meisje, maar wel aardig. Ze komt ietswat zweverig over en wordt door Gerrits vergeleken met Luna Lovegood uit Harry Potter.

Wanneer Cleo weet dat ze door de eerste sollicitatie ronde heen is, moet ze een toets gaan maken met veel andere medestudenten. Zizi is de spring in het veld waar je dan kennis mee maakt. Ze wordt omschreven als een amazone vrouw die sterk, snel en sexy is. Reeds is er meteen een vriendschappelijke klik tussen Cleo en Zizi, maar Presley moet ze dan helemaal niks van hebben.

Als laatste maken we kennis met Gemma, zij is een serieuze meid met een bril waardoor ze heel streng/nors over komt. Dit blijft het hele verhaal wel hangen, daarbij is ze heel slim en weet wat ze zelf wilt. Gemma blijft tot het einde geheimzinnig.

Deze vijf personages hebben allemaal hun eigen kwaliteiten die ze nodig hebben om Elena uit haar hiernamaals terug naar de aarde te krijgen.
Cleo is de sleutel om het juiste hiernamaals te vinden, Zizi is de beschermer van de groep tegen onraad en gevaar. Gemma is de navigator en vindt heel snel de weg waar ze is, Hadewig is degene die Elena haar ziel moet begeleiden terug naar aarde en Presley is een soort joker, hij kan alle functies indien nodig vervullen.

Het squad voor allen en allen voor het squad.

Zodra de reis naar het hiernamaals begint tast je als lezer in het duister, waar zijn ze nu beland en wat heeft dit met het verhaal te maken?
Wanneer het vijftal het hiernamaals bereikt gaat het verhaal echt vlot lopen en kon ik het boek niet meer neerleggen.

Wanneer Cleo in haar eentje de weg naar het hiernamaals heeft gevonden, wat wordt omschreven van een hemelpoort. Hier moet ze wachten op de andere, dan ontmoet ze Roy. Hij is een personage die steeds terugkeert op onverwachte momenten.

Het hiernamaals waar ze zijn beland bestaat uit 7 verdiepingen, met elk een eigen test. Wanneer je nieuw bent aangekomen, moet je eerst slagen voor de test op de verdieping voor je naar de volgende mag met een speciale lift. Level 7 is echter alleen voor speciale mensen want hier kom je niet zomaar.

Over de hel wordt ook gesproken in dit boek, dit wordt omschreven als een soort bos met geest zombies die heel erg stinken. Zo helder, gezellig en mooi dat het hiernamaals is zo troosteloos, duister en lelijk is de hel. Hier bevinden zich de dwalende zielen die niet het hiernamaals mogen betreden. Dus als een ziel op doorreis is moeten ze deze trotseren.

Dit boek heeft me laten lachen om de gekke dingen die er in het hiernamaals gebeuren waardoor je soms vergeet dat het een reddingsmissie is, tot Cleo of iemand van de squad dit even te sprake brengt. Wanneer je de eerste 3 levels van het hiernamaals hebt gehad werd ik steeds nieuwsgieriger naar hoe de volgende eruit zag want elke level heeft een verassing waardoor het als een tierelier leest.

Lang Verhaal Kort

Hashtag hiernamaals speelt zich af in het nu, 2019, en verder in dit jaar. De beschrijving van het hiernamaals/hemel afhankelijk van hoe je het bekijkt is heel mooi gedaan en ook heel levendig. Er zit een leuke dosis humor in en is zeker een aanrader als je houd van fantasie en sci-fi. Aan het eind van dit boek is het verhaal ook echt af, niks is gehaast en er zijn geen losse eindjes meer.
Dit boek moet je zeker lezen als je een leuke stand alone wilt waarbij vrijwel alles mogelijk is en toch heel luchtig geschreven is.

Reacties op: Anders dan verwacht, aangenaam verrast

Hashtag hiernamaals - Vanessa Gerrits
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 18,95