De baby's van Mauthausen

17 oktober 2017
Dit is wel een heel bijzonder boek. Ik heb al meerdere verhalen gelezen over de ervaringen en heftige gebeurtenissen die mensen hebben meegemaakt in de tweede wereldoorlog. Dit boek is daar toch wel heel bijzonder in. Je leert in eerste instantie drie vrouwen kennen die een heel 'normaal' leven hebben. In het boek heeft elke vrouw een apart hoofdstuk en leer je haar kennen van voor, in en tijdens de oorlog. Je wordt ingezogen in het verhaal wat ze op dat moment meemaken en er wordt veel met gevoel gedaan. Hierdoor kan je je (op zekere hoogte) inleven in wat ze op dat moment meemaken. Langzamerhand, wanneer de oorlog voor de vrouwen, steeds heftigere vormen aanneemt komen de verhalen deels steeds dichter bij elkaar. Alle drie de vrouwen zijn zwanger in het kamp. Ze zitten in dezelfde kampen, maar hebben geen benul van elkaars bestaan. Ook als ze steeds verder in hun zwangerschap komen, zijn ze niet bewust dat er andere vrouwen in het kamp zijn die hetzelfde meemaken. Pas jaren later komen de baby's van Mauthausen erachter dat ze niet alleen in het kamp zijn geboren. Via via, wanneer de moeders al op hoge leeftijd zijn, komen de 'baby's' bij elkaar om elkaar te ontmoeten. Ze voelen zich zwaar met elkaar verbonden en deze verbondenheid nemen ze mee om andere mensen bewust te maken wat er allemaal is gebeurd in de kampen. Een heftig, maar zeer bijzonder boek.

Meer recensies van