De man die naar Auschwitz wilde

18 oktober 2017
Voordat ik begon aan het boek verwachtte ik dat Denis daadwerkelijk lang in Auswitz heeft gezeten en daar geleefd. Het boek is meer dan alleen dat. Denis is namelijk een jonge man die opgeroepen wordt om te vechten voor zijn land. Hij belandt als eerste in de woenstijn waar hij verslag doet wat hij daar allemaal heeft meegemaakt. Daarna wordt hij meermaals opgepakt en komt hij in verschillende kampen terecht. Uiteindelijk ook in een nabijgelegen kamp van Auswitz. Hier komt hij in contact met verschillende 'pyjamas'. Vrienden maakt hij niet maar wel kenissen waar hij kleine dingen mee deelt. Je weet immers niet wie allemaal te vertrouwen is. Uiteindelijk ruilt hij twee keer voor een nacht met een man die vastzit in Auswitz. Hij ziet daar daadwerkelijk wat er zich allemaal afspeelt. Tot het einde van de oorlog is het een gevecht van overleven. Ook na de oorlog is het niet allemaal opeens opgelost. Denis heeft zijn hele leven gevochten tegen de beelden uit zijn hoofd en hij wilde sommige mannen vinden waar hij in Auswitz contact mee heeft gehad. Een heel puur verhaal, geschreven met emotie.

Meer recensies van