Call the midwife

08 november 2017
Ik heb de serie 'call the midwife' dus al veel eerder gelezen dan dit boek. Via de bibliotheek kwam ik ook achter het boek 'haal de vroedvrouw'. Jennifer verteld hier wat meer over wat ze allemaal heeft meegemaakt als verloskundige in de jaren 50/60. Jennifer werkte eerst als verpleegster, maar vertrekt naar een arm gebied in Londen om daar in een klooster te werken als verloskundige. In eerste instantie mag ze alleen kijken en verder nog niet veel zelf doen. De aanstaande moeders bevallen over het algemeen thuis omdat het ziekenhuis nou niet echt bekend staat om zijn kwaliteit. Moeders krijgen hulp van de andere moeders in de buurt. De deuren staan voor iedereen altijd open en de kinderen zijn altijd buiten te vinden om met elkaar te spelen. De bevalling is destijds nog echt een vrouwending. Er mag geen man aan te pas komen, pas als de bevalling helemaal achter de rug is en kind en moeder goed zijn verzorgd mag de man pas komen kijken. De mannelijke dokter wordt alleen opgeroepen wanneer de verloskundige denkt dat er iets mis is met moeder of kind. De verhalen worden telkens verteld door Jennifer en hoe zij alles heeft meegemaakt. Omdat ik al de serie heb gezien kwamen sommige delen mij bekend voor. Alleen in de serie heeft vrijwel elke bevalling een eigen aflevering. Hierdoor kwam je wat meer te weten over de vrouwen. Nu werd er wat doorheen gejaagd wat het verhaal niet helemaal ten goede deed.
Toch interessant om te lezen hoe bevallingen destijds werden gedaan.

Meer recensies van