Kind van de rivier

17 oktober 2017
Kind van de rivier is een boek dat vrij dik is. Je doet er dus vrij lang over om deze daadwerkelijk uit te lezen. Het gaat over een jong arm meisje dat samen met haar ouders en broers/zussen in een huisje woont op een stuk land van een rijke man. Het speelt zich af rond 1940 en in de jaren later. Persomi (het meisje) kan op school goed mee met de stof. Ze verwondert zich over de geleerde theorie en wil steeds maar verder blijven leren. Als ze thuiskomt van school zondert ze zich vaak af en gaat ze naar de grot waar ze Boelie vaak tegenkomt. Boelie is de zoon van de rijke heer waar ze op het land van mogen wonen. Nadat haar vader, die uiteindelijk niet haar vaker blijkt te zijn, wordt vastgezet wegens incest en verkrachting krijgt ze meer lucht. Ze hoeft niet meer bang te zijn, maar het gezin wordt uit elkaar gerukt. Haar oudere broer zegt zijn werk op en gaat in het leger waar hij wordt uitgezonden op een missie. Je wordt in 'kind van de rivier' meegenomen in de jaren die erop volgen. Persomi wordt ouder, wijzer en maakt ontzettend veel mee voor een kind van haar leeftijd. Je wordt ingezogen in deze tijd en de avonturen die Persomi en haar vrienden beleven. Het is echt een boek wat je voor lange tijd in beslag neemt. Het einde is iets wat je hoopt, maar niet meer verwacht en dat is tof. Het maakt mij benieuwd naar haar verdere leven zal verlopen.

Meer recensies van