een must read voor de thriller liefhebber

Lizzie 09 juni 2019
Dodenstoel het debuut van Johan Andersen.
Johan Andersen is zelf een nederlandse uitgever en heeft met dodenstoel dus zijn eerste thriller geschreven.

Ex-commando Eugene Hamer wordt gevraagd om te assisteren bij een moordonderzoek onder leiding van Neli Panka. Wanneer hij op het plaats dilect in de Apollolaan aankomt treffen ze daar een opgehangen man aan, die ook nog een gemarteld blijkt te zijn, boven vinden ze zijn vrouw die dood op het bed ligt en in de kast vinden ze een getraumatiseerde jongen.
Op de spiegel heeft de moordenaar een boodschap nagelaten.
Al snel hebben Neli en Hamer door dat dit geen gewone moordzaak is. Ook wanneer de moordenaar dan nog eens brieven naar de politie en de pers begint te sturen is het hek helemaal van de dam.
Wie kunnen ze vertrouwen en wie moeten ze wantrouwen?

Dodenstoel is een thriller die zeer gedetailleerd geschreven is waardoor je als lezer een duidelijk beeld vormt van de personages en de gebeurtenissen, misschien niet slecht dat het geen film is want de gebeurtenissen in het boek zijn gruwelijk (zeg maar horror).

Andersen weet de spanning zodanig op te bouwen dat je aan het boek gekluisterd zit, je wil de verdere gebeurtenissen weten. Ook blijkt hij er een kei in te zijn om een hoofdstuk met een clifhanger te eindigen om er dan later in het boek erop terug te komen, heel slim, zo blijf je verder lezen, blijf je verder hunkeren naar het vervolg van het verhaal. De schrijfwijze doet me zelfs denken aan die van Karin Slaughter.

Als ik een minpuntje zou moeten noemen is dat ik de dader al redelijk vlug ontmaskerd had, maar totaal geen idee had van het waarom of het motief, dit werd later helemaal duidelijk, met een spetterend slot.
Het boek is heel goed uitgewerkt en misschien zijn de kleine hints naar de dader gedurende het boek wel opzettelijk gedaan om je als lezer op een verkeerd been te zetten, omdat je zou denken dit is te makkelijk. Dit boek is voor mij meer dan een aanrader.
Ik kan al niet wachten op het volgende deel.
Mijn favoriete thriller duo was tot nu toe Sara Linton en Will Trent, maar als al de boeken van Andersen in deze lijn verder blijven gaan zouden deze wel eens concurentie kunnen krijgen!

Met andere woorden een echte must read voor iedere thriller liefhebber.

Meer recensies van Lizzie