Goed begin van een serie

LKML 06 maart 2017
“Ten westen van de vrijheid” is het eerste boek van een 4-delige serie waarin Ludwig Licht, een voormalige Stasi agent, problemen voor de CIA moet oplossen. De agent word voor het vuile werk ingeschakeld voor het geval dat de CIA de betrokkenheid van de Amerikaanse regering moet ontkennen. Kennelijk gebeurd dat vaak.

In Marrakesh worden drie Amerikanen en een Marokkaan in een kapperszaak vermoord. Helaas is dit verhaal alleen deel van het proloog. Hoe dit verhaal met de daaropvolgende passages verlinkt is word eerst langzaam duidelijk. De CIA is op zoek naar een man, het hoofd van de organisatie “Hydraleaks”, die geheim materiaal an de pers geeft en schakeld Ludwig Licht in om kontakt met een vrouw optenemen die over informatie over de moordzaak in Marrakech beschikt. Kennelijk heeft zij ook verdere informatie over Hydraleaks.

Licht is een man met een onrustig privéleven: CIA-freelancer, alkoholproblemen en schulden bij een gangster voor een restaurant dat niet veel oplevert. Als het nodig is kan hij meedogenloos te werk gaan.

Ik vind het boek gewoon leuk en ben benieuwd op de tweede deel van de serie. Maar toch was het niet de echte spionagethriller die ik vanwege de flaptekst verwacht had.

Meer recensies van LKML