Sterk debuut : de perfecte mix van scifi en spanning voor Young Adults

Lookie.be 19 juni 2019
Het uitgeverswereldje is ondertussen een naam rijker, met de komst van Hamley Books. Karrentrekker Sandra Vets moeten we uiteraard aan de meeste boekenfans niet meer voorstellen, maar ze komt natuurlijk niet alleen en brengt een resem aan lezenswaardige schrijfsels naar het grote publiek. Eén van deze titels is het eerste deel in de Remi-reeks van Lara Reims, Upgrade. Wanneer je recent in een boekhandel bent gaan rondkuieren, zal je ongetwijfeld deze wondermooie cover al hebben ontdekt in de Young Adult sectie. Het gebeurt dan ook niet al te vaak dat een debuut bij release meteen van een hardcoverversie wordt voorzien. De coverafbeelding zet de juiste toon met een lichte scifi-achtige setting die perfect de sfeer uit het plot weerspiegelt. Lara Reims brengt het verhaal van Remi als een genremengelmoes die zich ophoudt tussen thriller, scifi en fantasy en die bij momenten leest als een detectiveverhaal. Een beetje van alles wat eigenlijk, en vooral voor iedere Young Adult-fan wat. De auteur is gek op de nieuwste snufjes op technologisch gebied en geeft die dan ook een prominente plaats in haar boek zonder dat ze haar zin voor enig realisme verliest. De gadgets die haar personages gebruiken zijn worden in de relatief dichte toekomst hoogst waarschijnlijk bewaarheid en laten ons lonken naar wat nog allemaal komen kan. Reims heeft een prettige verhalende schrijfstijl die net de juiste hoeveelheid beschrijvende passages bevat om de lezers onder te dompelen in haar virtuele wereld, zonder dat het tempo daar onder te lijden heeft. In het eerste deel van het verhaal heeft de schrijfster regelmatig de neiging om wat te vervallen in lange samengestelde zinnen, waardoor het aanvankelijk wat wennen is. Naar de tweede helft van het boek heeft ze echter de perfecte balans te pakken en loopt de plot als een trein naar zijn climax toe. In dit eerste deel uit de reeks hoef je geen grootse spectaculaire sequenties te verwachten, de verhaallijn beperkt zich tot het schetsen van de achtergrond, het plaatsen van de personages en de opbouw naar de vele mysteries die de gebeurtenissen rijk zijn. Als lezer krijg je net als de hoofdpersonages met mondjesmaat antwoord op alle (on)gestelde vragen en wordt beetje bij beetje duidelijk waar Remi in verzeild is geraakt. De schrijfster laat haar debuut wat sluimeren in een waas van mysterie, waarbij voor- en tegenstanders van het hoofdpersonage nog niet ten volle worden afgelijnd. Upgrade is een heel sterk debuut dat hoge verwachtingen creëert voor de vervolgdelen.

Meer recensies van Lookie.be