Dodenstoel

Lucette 23 juni 2019
In Dodenstoel maken we kennis met inspecteur Neli Panka. Zij onderzoekt de moord op een oud-militair en zijn vrouw. Neli wordt bijgestaan door Eugène Hamer, veiligheidsadviseur en ex-commando. Op de plaats delict wordt een jongen aangetroffen, die getuige was van de moorden.

De voorkant laat weinig aan de verbeelding over: dit belooft een spannend boek te zijn, met in de hoofdrol de Dodenstoel.

Het verhaal start meteen met de moord. Hierna maak je kennis met veel verschillende personen, die allemaal later in het verhaal terugkomen. Hierdoor is het een verhaal waarbij je goed moet opletten, wie is nu ook alweer wie?

Het verhaal speelt zich duidelijk in Nederland af en in de tegenwoordige tijd. Daardoor lijkt het alsof dit alles ook best eens echt zou kunnen gebeuren.

Jammer is dat al vroeg in het verhaal duidelijk wordt wie de gezochte persoon is. Als je dit als lezer door hebt, leest het toch een stuk minder spannend en gaat de rest van het verhaal vooral om het ‘waarom’?

Die reden wordt duidelijk in het laatste deel van het verhaal. De rest van de ontknoping is niet echt spannend.

Conclusie: een mooi, goed geschreven en graag gelezen boek, maar toch wat minder spannend dan gehoopt. Verder lijkt een mooie basis te zijn gelegd voor een bijzonder speurdersduo dat nog wel veel meer avonturen mag beleven.

Meer recensies van Lucette