Goed afgewogen en mysterieus

Laura is ongeneselijk ziek. Haar enige hoop is om ingevroren te worden tot het moment waarop er een behandeling mogelijk is. Maar, wat als ze jaren later wakker wordt, herinneringen kwijt is en de wereld totaal is veranderd. Haar hele familie is waarschijnlijk al overleden en haar beste vriendin van jaren geleden is onbereikbaar geworden. Hoe is het om opnieuw een plekje in de wereld te vinden, om te gaan met steeds meer terugkerende herinneringen en technologische ontwikkelingen waar ze geen verstand van heeft? Er staat een uitgebreid team voor haar klaar om haar op alle mogelijke manier te ondersteunen en helpen. Maar is dat wel genoeg?

De eerste hoofdstukken van dit boek waren veelbelovend. Onverwachts wisselende de hoofdstukken twee perspectieven af wat het verhaal nog mysterieuzer maakte. Als lezer weet je in het begin van het verhaal bijna niks van Laura, alleen dat ze jaren geleden ziek was en werd ingevroren zodat ze op een dag genezen kon worden. Maar wat ze precies had en wie haar vrienden en familie precies waren, is nog maar de vraag. Gaande het verhaal kwam er steeds meer informatie vrij. Als een soort puzzel waarvan er steeds een paar stukjes op hun plek vielen. Maar er bleven nog steeds dingen onduidelijk. De nieuwe school waar Laura naar toe gaat bijvoorbeeld. Er gebeuren wat kleine onverklaarbare dingen die later in het verhaal pas gevolgen blijken te hebben.

De auteur weet precies hoeveel informatie ze elke keer vrij moet geven om het verhaal interessant te houden. De quote voor op het boek een ‘Black Mirror twist’ zorgde er bij mij voor dat ik benieuwd raakte naar de ontknoping, want het leek dat er meer gaande was in het verhaal dan je in eerste instantie zou denken. En reken maar dat Kathryn Evans nog wat in petto had. Sommige elementen bleken wel wat voorspelbaar te zijn. Menig ervaren lezer zullen binnen de eerste hoofdstukken al een groot geheim kunnen ontrafelen. Verderop in het verhaal kwamen nog meer ontknopingen en geheimen boven water. Een aantal zeer goed doordachte en jaw-dropping twists. Toen de hele puzzel uiteindelijk compleet was, was ik aangenaam verrast. Doordat het verhaal niet continu spannend was en af en toe ook wat luchtiger, blijf je je afvragen hoe het allemaal zal aflopen. En zodra het eind nabij was, weet de auteur de lezers nog een aantal keer flink te verrassen.

Een perfect afgewogen mysterieus verhaal waarin de puzzelstukjes van vorm en kleur veranderen voordat ze in het geheel passen. Kathryn Evans heeft een geweldig spannend verhaal neergezet waarin je bijna niet kunt stoppen met lezen.

Meer recensies van Minca (My Winged Books)