M-i-n-c-a Genreclub

Het verhaal over Jules is nog lang niet afgelopen. Nadat ze heeft ontdekt dat zij de Alchemist is en haar beste vriendin Caro haar gezworen vijand de Tovenares, moet ze op de vlucht. Caro heeft haar namelijk erin geluisd waardoor nu iedereen geloofd dat zij de koningin en haar eerste liefde Roan heeft vermoord. Maar Jules weet wel beter. Ze is vast besloten om de waarheid aan het licht te brengen. Maar als iedereen de leugens gelooft, wie staat er dan nog aan haar kant? Everless is niet meer veilig voor haar en ze gaat op zoek naar een oplossing.

Het begin van het verhaal bevat behoorlijk wat actie en dat zorgt direct voor wat vaart in het verhaal. Als je je het eerste boek niet helemaal meer kan herinneren, is dat niet erg. De eerste hoofdstukken bevatten af en toe wat terugblikken of enkele zinnen waarin details en ontknopingen uit het eerste deel worden aangehaald. Dit was wel fijn als geheugensteuntje. De eerste hoofdstukken brengen het nieuwe verhaal langzaam op gang en hoe verder het verhaal vordert hoe hoger de verwachtingen worden. Je krijgt het gevoel dat het verhaal naar een climax toewerkt en dat er nog iets explosiefs staat te gebeuren.

Maar gaande het verhaal sloop er toch iets van traagheid in. Ondanks dat er nog redelijk wat dingen gebeurden, de hoofdstukken niet al te lang waren en er niet te veel nieuwe personages in het boek voorkwamen. Op de een of andere manier leek het wat langer te duren voordat er weer wat gebeurde. Ondanks dat de wereld me in het eerste deel erg fascineerde, de bloedmunten waarmee mensen extra tijd in hun leven kunnen krijgen of juist moeten afstaan. Maar daar zag ik in dit deel helaas iets minder van terug. Het concept stond, maar het verhaal eromheen leek iets af te zwakken. Als Jules op zoek gaat naar een oplossing en het verraad van Caro aan het daglicht te stellen, groeit de hoop tot een spannend verhaal weer, maar het verhaal bleef ongeveer in hetzelfde tempo verder gaan en er gebeurden niet super veel bijzondere of verbijsterende dingen. Dat was wel jammer, hierdoor leg je als lezer het boek weer sneller even aan de kant.

Verder was het einde ook niet heel erg verrassend. Het leek alsof de tijd een stuk werd teruggedraaid in hoe het even was geweest in het eerste deel. Het is lastig uit te leggen, daarvoor moet je echt het boek lezen anders verklap ik de hele clue van het verhaal. Ondanks dat het verhaal niet altijd even spannend of sterk was, leest het wel fijn. De hoofdstukken zijn niet langdradig en er gebeurt over het algemeen wel genoeg, maar het was allemaal van hetzelfde niveau, waardoor ik niet zo vaak verrast werd. Dat vond ik in Everless minder. Misschien lag het er ook een beetje aan dat ik sommige dingen zag aankomen en er geen bijzondere plotwendingen in het verhaal zaten. Desondanks was het zeker geen onplezierig vervolg om te lezen, maar er had meer in kunnen zitten. Misschien was ik een beetje over enthousiast over het eerste deel, waardoor het moeilijker werd voor het tweede deel om daar aan te kunnen tippen.

Reacties op: Goed en spannend concept maar een zwakkere uitvoering

Evermore. De tovenares en de alchemist - Sara Holland
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 19,99 Bestel het e-book € 9,99