Mooi debuut

Daniela gaat naar Medio School, waar meisjes worden opgeleid tot óf een Primera of een Secunda om naderhand te dienen in de samenleving. Gebaseerd op haar specialisatie wordt Daniela gekozen door een belangrijke man om in zijn huishouden te dien en hem te ondersteunen in zijn werkzaamheden. Maar Daniela’s privilege om opgeleid te worden en de samenleving te dien is gebaseerd op een leugen. Ze moet haar ware identiteit geheimhouden anders zal ze worden verwijderd van de school of het huishouden waar ze door wordt gekozen en worden gestraft. Nadat ze bij Mateo is ingetrokken als Primera blijkt dat haar werkzaamheden totaal niet overeenkomen met wat ze had verwacht. wanneer ze wordt gevraagd om te spioneren voor de verzetsgroep voor gerechtigheid en er in mee stemt, is ze haar leven ineens niet meer zeker. Ze ontdekt steeds meer geheimen die ze doorspeelt aan de verzetsgroep, maar wie is er eigenlijk wel en niet te vertrouwen?

Het begin van het verhaal was precies zoals ik had gehoopt en las heerlijk weg. De wereld wordt niet al te uitgebreid neergezet, maar wel met genoeg details om de regels en gebruiken te leren kennen. De periode waarin Daniela nog op de meisjesschool zit, is niet heel erg lang, waardoor het verhaal lekker snel op gang komt en er al gauw wat spanning in het verhaal wordt opgebouwd. Redelijk onverwacht wordt Daniela uitgekozen met een ander meisje met wie ze het nooit goed heeft kunnen vinden. Ze bereid zich alvast voor op een lange en vervelende periode, maar niets blijkt minder waar. Ook Carmen heeft geheimen en gaande het verhaal leren de meiden elkaar beter kennen en ontstaat er een vriendschap. Iets wat Daniela in het huishouden wel kan gebruiken want Mateo en zijn huishouden zijn nogal afstandelijk.

Terwijl het verhaal vordert ontvang je, af en toe best wel toevallig, precies de informatie die nodig is. Daniela neemt de rol als spion op zich en zo ontdekt ze steeds meer geheimen. Maar de manier waarop ze achter die geheimen komt, leken nogal in scène gezet. Het kwam niet altijd even realistisch over dat Daniela steeds precies op de juiste tijd en plaats aanwezig was om bepaalde informatie op te vangen. Dat maakte het verhaal soms wat meer onrealistisch. Maar de auteur wist er daarna weer een draai aan te geven die je weer mee sleurde in het verhaal en die oneffenheden waren al gauw weer vergeten. Voor de rest wordt de spanning ook steeds een beetje meer opgebouwd met bepaalde gebeurtenissen. Eerst wat verder van Daniela af, maar ze komen steeds dichterbij waardoor er voor haar uiteindelijk ook gevaar dreigt. Het feit dat ze zo in de dreigende revolutie wordt meegesleurd en opgeslokt is behoorlijk krachtig neergezet, maar kwam soms ook een beetje uit het niets. Juist omdat Daniela als Primera redelijk ver van de buitenwereld af staat. Ondanks dat ze in het huishouden van Mateo veilig zou moeten zijn, komt de dreiging dichterbij en worden zij en Carmen erin meegesleurd.
Richting het einde wordt het verhaal wat rommeliger en gebeuren er erg veel dingen. Desondanks zorgde dat er niet voor dat ik niet verder wilde lezen. Stiekem hoopte ik dat het verhaal compleet zou zijn, zou eindigen. Maar zoals Goodreads al aangaf, is dit het eerste deel, dus komt er nog een vervolg. En dat is op zich ook wel nodig, want ik ben wel benieuwd geraakt na die plottwist en het einde.

Al met al is het een redelijk krachtig verhaal, met ontluikende personages die op zoek zijn naar zichzelf en hun rol en betekenis in een verdeelde samenleving. Af en toe wat voorspelbaar of ongeloofwaardig maar de spanning zorgt ervoor dat je verder wilt blijven lezen.

Meer recensies van Minca (My Winged Books)