Darius is een Amerikaans-Iraanse jongen die meestal bezig is met thee, star trek en lord of the rings. Hij is op de high school het nerderige, sukkelige buitenbeentje dat gepest wordt door de charismatische alfa-jongen.
Darius heeft het thuis ook niet altijd gemakkelijk. Hij is depressief en daarnaast heeft hij het gevoel te moeten voldoen aan de wensen van zijn ouders. Is hij Amerikaans genoeg voor zijn vader en Iraans genoeg voor zijn moeder?
Dan wordt zijn opa ziek. Hij kent opa en oma alleen van het computerscherm, zij wonen nog in Iran. Het gezin vertrekt naar Iran en daar vraagt Darius zich nog vaker af wie hij nu is en wie hij moet zijn. En hij krijgt er zijn eerste vriend. Darius leert veel in Iran en er veranderen dingen.

In deze young adult roman volgen we Darius (en zijn gezin) in zijn groeiproces.
Het grootste deel van het boek zijn we in Iran. We, want als lezer wordt je meegenomen in de levendige omschrijving, de kleuren, de geuren, de smaken. Het is soms wel een boek waar je trek van krijgt. Behalve bij het stukje over de vijgen (je snapt het als je blz. 90 hebt gelezen). Je leert van alles over Iran en ook een beetje over Star Trek.
Het is een boek vol emotie, zowel goede als slechte dingen. Een ware rollercoaster aan ervaringen, net als in het echte leven. Ondanks al deze gebeurtenissen voelt het wel echt, kan je je inleven. Het zijn logische ontwikkelingen, het voelt nergens als een soap-verhaal.
De vriendschap met Sohrab is oprecht en warm. Je koestert die als lezer. Sohrab leert Darius anders naar zichzelf te kijken, om zichzelf beetje bij beetje meer te waarderen en accepteren. Hierdoor stelt hij zich open voor anderen en kunnen ook andere relaties zich ontwikkelen zoals die van met zijn ouders, zusje, oma en opa en Iraanse familie en uiteindelijk zelfs op school.

Het boek gaat over depressie.
Ik vind dat de depressie goed besproken wordt. Het is niet zo dat mensen met een depressie alleen maar huilen of in bed liggen of altijd somber kijken. Dat zie je ook bij Darius en zijn vader. Ze functioneren, gaan naar school en werk, lachen en genieten soms. Maar de depressie is er altijd, ook door het hele boek is de depressie verweven.
Er komt goed in naar voren hoe Darius zijn depressie ervaart, maar ook hoe zijn omgeving reageert en de onmacht van zijnouders is treffend in woorden gevat.
Ik vond het niet te zwaar, echt heel knap om het zo te doseren. Het onderwerp is heel mooi, respectvol en echt verwoord zonder dat het boek loodzwaar wordt.
In het nawoord legt de schrijver uit hoe hij zijn eigen depressie heeft ervaren.  Hierin geeft hij een zetje om op zoek te gaan naar meer informatie of hulp voor jezelf en/of iemand anders.

Darius is een mooi boek waarin heel veel thema's even worden aangestipt. Niet genoeg om echt diepgang te krijgen, maar wel genoeg om even kennis van te nemen. Wel passend bij een young adult. Hoewel de omschrijvingen intens en beeldend zijn, zijn ze soms net een beetje te langdradig, waardoor het de vaart wat uit het verhaal neemt.
We zien Darius zich langzaam ontwikkelen van een jongen met een heel laag zelfbeeld tot iemand die het leven steeds beter aankan. Van iemand die diep in de depressie vastzit, helemaal alleen tot iemand die samen met anderen aan het leren is met zijn depressie en het leven zelf om te gaan.
Al met al vond ik het op wat kleine minpuntjes na een mooie young adult, waarbij een moeilijk thema als depressie respectvol en niet te zwaar is omschreven. Hierdoor is dit thema toegankelijk gemaakt voor jongeren en jong volwassenen. Wil je meer weten over depressie, dan nodigt het nawoord je op een prettige manier uit om hulp te zoeken.
Het leert allen die depressief zijn of iemand kennen die depressief is hopelijk "Het is oké om niet oké te zijn". Want depressie erkennen als iets dat er is, een ziekte die je niet hoeft te verstoppen, is de start om met de depressie te leren omgaan.

Reacties op: Respectvolle ya-roman over depressie vol liefde en warmte

Darius de Grote is niet oké - Adib Khorram
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 17,99 Bestel het e-book € 9,99