Samen lezen en beleven

Majonne 07 juli 2019
In mei is het nieuwste kinderboek van Mark van Dijk verschenen: een vrolijk hardcover prentenboek op rijm met schitterende illustraties. Het verhaaltje is deels verzonnen door zijn vijfjarige dochter, die zelf een klein boekje had gemaakt van dubbelgevouwen vellen met tekeningen er op van een prinsesje die haar kroontje kwijtraakt. Het verhaal had kop noch staart, en de prinses was binnen twee pagina's haar kroontje al vergeten en lekker aan het schommelen geslagen in de speeltuin, maar het was wel een leuk idee! Daar kon papa wel iets mee...
Het prinsesje uit dit verhaal is een echte rommelkont. Op een dag raakt ze zelfs haar kroontje kwijt. Gelukkig willen alle dieren in het bos haar helpen zoeken.
Er is alleen één probleem… De dieren hebben geen idee hoe een kroontje eruit ziet.
Arthur Rackham was een Britse illustrator die in zijn leven van 1867 tot 1939 honderden illustraties heeft gemaakt. Omdat Mark en zijn
dochters zo genoten van deze platen, heeft hij het verhaal eromheen geschreven.

Dit boek is voor te lezen vanaf ca 4 jaar, zelf lezen vanaf een jaar of zes. Maar door de mooie illustraties is dit boek eigenlijk voor iedere leeftijd leuk.
Bij elke bladzijde staan wat vragen waardoor het voorlezen met een kind leuker kan worden. Aan het begin van het boek geeft de schrijver wat voorleestips. Soms koos ik wat vragen uit en soms koos ik ervoor de verhaallijn niet te doorbreken en door te lezen. Mijn dochters vonden de vragen leuk.

Rijmelarij ; maakt dat je blij?
Het verhaal is op rijm en dat moet je liggen. Het heeft een hip taalgebruik en is met veel humor geschreven. Mijn dochters moesten er erg om lachen, maar ik als mama dacht soms "oh jee, als ze die afspraak maar niet overnemen!" Zoals bij "poep op een koekje".
Maar dat viel reuze mee, blijkbaar toch wel netjes opgevoed.

De illustraties komen van oorsprong uit verschillende verhalen en dat zie je ook wel. De stijl is verschillend, ook al is het dezelfde illustrator. Dat is soms wat raar bv als je overduidelijk kan zien dat iets uit de raaf en de vos kwam. Als volwassene vond ik dat lastig en ook dat het verhaal soms wat geforceerd voelde omdat het bij de illustraties bedacht was.
De platen zijn elk in hun eigen stijl prachtig en dat gaf weer stof tot reflectie over diversiteit en eigenheid. De kinderen stoorden zich er totaal niet aan dat de platen zo van elkaar verschilden. Ook genoten zij van het verhaal zoals het was.

Geïllustreerd, grappig, genieten!
Al met al is het een wat warrig, maar vooral grappig verhaal met prachtige illustraties.
Het boek leest vlot weg. Het is om te lachen. Het is om te bewonderen. Misschien zelfs nog wat van te leren.
Het is vooral een verhaal om samen met je kinderen te beleven en van te genieten. Unaniem 4 sterren!

Meer recensies van Majonne