Filosofische vraagstukken

Majonne 13 juli 2019
In Frankusstein volgen we twee verhalen. We volgen Mary Shelley, schrijfster van Frankenstein en feminist, levend in de 19e eeuw. We volgen haar terwijl ze haar wereldberoemde klassieker schrijft en nadenkt over menselijkheid en bestaan. Ook volgen we Ry Shelley en Victor Stein in de 21e eeuw. We volgen hen in robotica, kunstmatige intelligentie en experimenteren met lichamen. Ook hier wordt de vraag opgeworpen wat menselijkheid en bestaan is.
Hier komen de verhalen samen. Wat maakt een mens een mens, wat maakt iets een levensvorm, wat geeft ons bestaansrecht en heeft de ene levensvorm meer rechten dan de andere levensvorm.

Op de kaft van Frankusstein staat een sticker "schrijver van DWDD boek van de maand". Dat gaat niet over dit boek, maar ook Frankusstein is een boek voor een dwdd-publiek. Frankusstein is geen gemakkelijk boek, het bevat veel moeilijke woorden en concepten. Dat is niet erg, maar het is geen, leest even weg, gaat nergens over-boek.
Ik had ook wel wat moeite om erin te komen, ik moest mijn koppie erbij te houden. Maar juist dat maakt dit boek wel weer ontspannend, je kan je geest niet laten afdwalen. Na de moeizame start is dit een boek met humor, soms zelfs weer wat plat, maar zo leuk!
Maar het boek is vooral filosofisch, geeft stof tot nadenken. Het staat vol citaten, uit literaire en wetenschappelijke bronnen, aan het eind van het boek volgt ook een lijst met boeken die hiervoor gebruikt zijn.
Het boek is heel actueel, maar ook weer van alle tijden. Met de ontwikkeling van de technologie, wat is dan nog ethisch.  Wanneer is technologie helpend en wanneer keert het zich tegen ons. Als we kunstmatige intelligentie hebben, bestaat er dan nog gender. Wat maakt een mens uniek, brein of hart, kunnen we dat conserveren of repliceren? Willen we dat of komen we los van ons menszijn. Is onze biologie helpend of juist niet. Als we los zijn van onze biologische driften is er dan meer ruimte voor liefde of verdwijnt liefde dan?

Mind over matter, fysica versus geest, brein of gevoel, feminisme of genderuniform.

Als we een superieur wezen kunnen creëren is er dan nog plaats voor de mens?
Van de ouderwetse Mary Shelley's Frankenstein naar de moderne variant in kunstmatige intelligentie; wat heeft de mensheid nodig?
Wat is nu liefde? Waar draait het bestaan van de mens om?

Liefdesverhaal staat tussen haakjes, daar hoort het ook. Dit is een goed boek voor hen die van filosofie en kunstmatige intelligentie houden. Het is een bijzonder boek, dat niet iedereen zal liggen, maar voor de liefhebbers bijzonder veel moois in pacht heeft.

Meer recensies van Majonne