Aan het einde valt alles op zijn plek

Mandy 15 juni 2019
Zonder mij gaat over Maddie, een vrouw in de bloei van haar leven, die door een ongeluk in coma raakt. Als ze wakker wordt in het ziekenhuis, blijkt dat de tijd niet stil heeft gestaan, maar dat iedereen verder is gegaan met zijn leven, omdat ze niet meer verwacht hadden dat ze ooit nog zou ontwaken. Er is een hoop veranderd en Maddie moet haar hele leven opnieuw in richten en wennen aan situaties die niet meer zijn zoals voor haar coma.

De schrijfstijl van dit boek is heel erg prettig en ook dat het verhaal al zo snel op gang kwam, sprak me erg aan. Hierdoor zat ik er meteen in. Ik had misschien iets meer willen weten over de ontmoeting tussen Ryan en Maddie, maar goed, daar gaat het boek natuurlijk eigenlijk niet over. Eenmaal op gang in het boek, is het lastig stoppen. Je vliegt door het eerste deel heen waarin je leest wat er allemaal veranderd is terwijl Maddie in coma lag.

Wanneer het boek dan in deel twee van perspectief wisselt, namelijk naar dat van Chloƫ, is dat een welkome afwisseling. Het maakt het verhaal voor mij ook rond, doordat je ook leert hoe zo'n ingewikkelde situatie vanuit een ander perspectief wordt beleefd. Ryan vond ik dan weer niet zo'n sterk neergezet personage.

Het boek heeft me niet tot het diepst van mijn ziel geraakt en lange tijd heb ik gedacht dat ik op vier sterren uit zou komen, omdat het van mij allemaal wat rauwer en donkerder mocht. Maar dan is daar het einde en alles viel op de een of andere manier op zijn plek. En als ik dan terugkijk, had ik niks aan het verhaal willen veranderen, daarom kon ik niet anders dan gaan voor vijf sterren.

Meer recensies van Mandy