Een stapje uit mijn comfortzone

Marcia 22 oktober 2016

Bij de Vlaamse brainstorm van Moon Young Adult kregen alle deelnemers een goodiebag mee naar huis. In mijn verrassingspakket zat Did I Mention I Love You van de internationale bestseller auteur Estelle Maskame. Een boek dat ik zelf niet zo snel uitgekozen zou hebben, maar waar ik tegelijkertijd wel benieuwd naar was. Hoog tijd voor een stapje uit mijn comfort zone dus.

dimily-2.jpgDid I Mention I Love You? gaat over Eden die de zomervakantie gaat doorbrengen bij haar vader, die ze sinds de scheiding van haar ouders al drie jaar niet gezien heeft. Ze krijgt er drie stiefbroers bij die, anders dan verwacht, niet langer in de luiers lopen. De oudste, Taylor, is van haar eigen leeftijd en valt op door zijn arrogante houding en zijn voortdurende geruzie met zijn moeder. Eden ontdekt algauw dat er vaak drank en drugs in het spel is. Toch groeien Eden en Taylor steeds meer naar elkaar toe en blijkt er een duidelijke aantrekkingskracht tussen hun te hangen. Maar dat mag niet: ze zijn immers stiefbroer en -zus. En bovendien heeft Taylor al een vriendin.. Het koste me moeite om in het verhaal te komen; ik vond dat Did I Mention I Love You?behoorlijk traag op gang kwam. Pas tegen pagina 150 zat ik echt in het verhaal en wilde ik niet meer stoppen met lezen. Aangezien ik de achterkant niet op voorhand had gelezen, wist ik ook niet precies wat er komen ging, en het eerste gedeelte van het verhaal gaf me weinig richting. dimily-3.jpg Toch heb ik veel meer genoten van Did I Mention I Love You? dan ik op voorhand had verwacht. Over het algemeen houd ik niet zo van zoetsappige verhalen, maar dit boek van Estelle Maskame heeft duidelijk een diepere laag. Er is een reden waarom Taylor zich zo afstotelijk gedraagt en net als Eden wilde ik die reden maar al te graag ontdekken. De romantiek vond ik zeer goed beschreven; ik begreep waarom de personages zich tot elkaar aangetrokken voelde en hun liefde voelde voor mij erg puur en oprecht. Dit maakt het boek erg realistisch, herkenbaar en heerlijk om te lezen. Iedereen vindt het toch heerlijk om dat verliefde gevoel te ervaren? Did I Mention I Love You? kwam voor mij compleet als een verrassing. Ik begon zonder enige verwachtingen aan dit boek en ben vooral verbaasd hoe herkenbaar Estelle Maskame kan schrijven over de liefde. Verschillende personages wist ik in mijn hart te sluiten, terwijl ik anderen vanaf pagina 1 al haatte (*kuch* Tiffani *kuch*). Helaas komt het boek voor mij persoonlijk iets te traag op gang, maar het einde maakt zeker nieuwsgierig naar meer. Wie weet lees ik ooit zelfs het vervolg ;) Op 5 november spreek ik op de YA Convention op de Boekenbeurs (Antwerpen) met Estelle Maskame over de kracht van social media. Kom je ook?

dimily-boekenbeurs.jpgDeze recensie verscheen ook op Oog op de Toekomst.

Meer recensies van Marcia