Mark Watney: de ruimtepiraat die nooit opgeeft!

Marcia 16 november 2015
Sinds The Martian in 2011 verscheen stond dit boek op mijn To Be Read lijstje. Nadat dit boek in 2014 ook nog eens de Goodreads Choice Award in de wacht wist te slepen was het voor mij helemaal duidelijk: ik MOEST dit boek lezen! Toch was ik er op de één of andere manier nog altijd niet aan toegekomen.. Misschien werd ik stiekem toch enigszins afgeschrikt door het feit dat er slechts één enkel hoofdpersonage is dat in alle eenzaamheid op Mars is gestrand? Ik weet het niet, maar nu de verfilming vorige maand in de bioscoopzalen verscheen kon ik me hier in ieder geval niet langer door laten weerhouden..

Ik ben heel erg blij dat ik nu eindelijk The Martian heb gelezen. Andy Weir wist vanaf pagina één mijn aandacht te trekken en liet me daarna nooit meer los. Zelfs nu, dagen na het uitlezen van dit boek, ben ik er in mijn hoofd nog altijd mee bezig.. Hoe zou het zijn om door de ruimte te reizen? Zal het landschap van Mars echt zo mooi zijn? En zou ik in mijn eentje kunnen overleven op een andere planeet? (het antwoord hierop is: nee)

Hoewel ons hoofdpersonage Mark Watney gestrand is op Mars na een ongeval tijdens zijn missie, geeft hij nooit de moed op en kijkt hij met een enorm hoopvolle en vooral humoristische blik naar de wereld. Hij is ontzettend slim en hoewel wetenschap een belangrijke rol speelt in dit verhaal, blijft The Martian tegelijkertijd luchtig en gemakkelijk leesbaar. Dit komt met name door de vele grapjes die Watney maakt – Ik vind zijn personage echt briljant! Ondanks de penibele situatie waarin hij zich bevindt weet hij altijd positief te blijven.

In The Martian lezen we voornamelijk een soort van dagboekfragmenten – de zogenoemde logs – die Watney bijhoudt terwijl hij probeert te overleven op mars. Dit klinkt misschien een beetje saai, maar dat is allesbehalve het geval. Mark is niet alleen een zeer inventief persoon, maar hij heeft daarnaast ook een hoge mate van zelfspot. Hierdoor weet hij keer op keer een glimlach op je gezicht te toveren en voelt het soms bijna alsof hij écht zijn levensverhaal met je deelt vanaf een andere planeet. En als je dan toch bang bent dat een boek vol persoonlijke logs van een eenzame man op mars je gaat vervelen: op een gegeven moment komen er ook hoofdstukken die zich afspelen op aarde – wanneer men zich bij de NASA beseft dat de door hun doodgewaande Mark Watney nog in leven is..

Dit boek verdient absoluut vijf sterren; van begin tot eind leefde ik mee met Watney op mars. Het verhaal komt heel geloofwaardig over en wist me niet alleen aan het lachen te maken, maar ook aan het nadenken te zetten over de zelfredzaamheid van de mens. Bovendien heb ik door de wetenschappelijke invalshoek ook een hoop kunnen leren – op een leuke manier. Ik kan echt niet wachten om de verfilming van The Martian te zien. Ik ben heel benieuwd wat ze er van gemaakt hebben en of deze verfilming zich kan meten aan dit enorm kwaliteitsvolle boek!

Deze review verscheen op op Oog op de Toekomst

Meer recensies van Marcia