Fascinerend

Maria van Ewijk 15 juli 2015
Verrassend goed. Dacht dat ik een thriller ging lezen maar het was meer, veel meer dan dat.
Een familieverhaal tegen de achtergrond van het Amerika van 1918-1919. Tegenstellingen tussen blank en zwart, arm en rijk, de opkomst van en strijd tegen het anarchisme, het socialisme, de vakbond. Er ontstond een nietsontziende hetze tegen deze 'rooien', de bolsjewieken. ' Kortom, de vijanden van een vrije en rechtvaardige samenleving'
Regelmatig zijn er parallellen met onze tijd: 'de Verenigde Staten hadden besloten dat de wereld een boodschap moest krijgen: wij zullen niet langer in angst voor jullie leven; jullie zullen in angst voor óns leven'
Er is een, werkelijk weerzinwekkend personage: Eddie McKenna. Bij zijn acties zat ik continu met gekromde tenen en grote afschuw te lezen. Gelukkig is er ook een echte held: Danny Coughlin.
De (kleine) verhaallijn rond de honkballer Babe Ruth waarmee de roman ook begint, vond ik wat vaag.
Fascinerend, spannend en boeiend.

Meer recensies van Maria van Ewijk