Bijbelse titel

07 augustus 2016
Deze schrijver werd mij aanbevolen voor zijn thrillers, maar ik besloot uit al zijn boeken eerst een historische roman te kiezen. Vooral ook omdat de titel me enorm aansprak: Pillars of the earth. Ik had geen idee wat het precies betekende (later heb ik in een interview gelezen dat het een stukje Bijbelse tekst was wat dus erg toepasselijk is voor een boek over de bouw van een kathedraal). Ik heb me niet laten afschrikken door de dikte van het boek en dat was maar goed ook, want dan zou ik een juweeltje gemist hebben. Terwijl de bouw van de kathedraal als een rode draad door het verhaal loopt, werd ik meegesleept in de levens van alle mensen die bij de bouw betrokken zijn. En dat zijn er nogal wat, maar Follett heeft een schrijfstijl waardoor je een goed beeld krijgt van alle karakters zonder dat je het overzicht kwijtraakt. Je hebt voor dit boek wel een gedegen kennis van de Engelse taal nodig, maar als je dat hebt (en/of als je het niet erg vindt om af en toe een woordenboek erbij te pakken) dan zou ik aanraden dit boek vooral ook in het Engels te lezen. Dat versterkte bij mij in elk geval ook echt het gevoel in Middeleeuws Engeland beland te zijn. En als je net als ik verslaafd bent geraakt aan deze door Ken Follett gecreëerde wereld dan is er ook nog het vervolg: World without end.

Meer recensies van