Heerlijk eten in Amsterdam dankzij Heerlijk Amsterdam

Marieke Pulles 16 juni 2015
Jonah Freud heeft een kookboekhandel in Amsterdam, behalve de kookboekhandel is ze al jaren werkzaam als culinair journaliste. Ze schreef voor onder andere De Telegraaf, De Volkskrant, Elle Eten, en het culinaire tijdschrift Bouillon. Tegenwoordig schrijft ze een wekelijkse kookboek recensie in het Parool. Ook heeft ze verschillende kookboeken op mijn naam staan, en sinds 2010 werkt ze mee aan het radioprogramma Manigare! op radio 1.
Cijn Prins is haar dochter en daarnaast auteur van het kookboek Studentenkookboek. Samen hebben zij nu Heerlijk Amsterdam geschreven, de culinaire gids van Amsterdam.

Nu kom ik uit Gouda en kan dus wel een culinaire gids gebruiken voor Amsterdam. Samen met een vriendin, ook uit Gouda, ga ik het boek testen. Nou kom ik niet zo vaak in Amsterdam, ook omdat ik niet weet waar ik naar toe zou willen. Deze gids komt dus als een geschenk uit de hemel. Tuurlijk, ik kan ook op google het een en ander checken. Je moet dan wel weten wat je zoekt en de regio die je zoekt. Van te voren hebben we het boekje bekeken en we hebben gekozen om naar Amsterdam-Zuid te gaan. Daar liggen alle adresjes die de moeite waard zijn bij elkaar. Dat lijkt ons dan wel zo handig.
We lopen vanaf het Rijksmuseum in de richting van de adresjes. Als eerst komen we De Bakkerswinkel tegen, een hele gezellige winkel maar helaas zijn alle lege tafeltjes gereserveerd en gaan we dus verder. We volgen de bordjes richting de Albert Cuypmarkt. We komen langs Burgemeester tegen maar die is dicht. Nadat we een beetje in een rondje zijn gelopen, misschien de volgende keer een meer gedetailleerde kaart meenemen, komen we bij Bakken met passie.

De omschrijving over Bakken met passie in Heerlijk Amsterdam is summier, maar als je langs loop dat valt je oog gelijk op al het lekkers dat uitgestald staat. Loop je verder de zaak in dan is er ook gelegenheid om te zitten. Achter een enorm grote glazenpui is de bakkerij, waardoor het lijkt alsof je in de bakkerij zit te eten...
Wij gaan natuurlijk even zitten en als ik vraag of ik wat foto’s mag maken omdat ik een stukje ga schrijven over het boekje Heerlijk Amsterdam, blijkt dat de eigenaresse van Bakken met Passie helemaal niet eens weet dat ze erin staat. Ze verteld dat ze een onderdeel zijn van de bakkerij Simon Meijssen, al ruim 100 jaar een begrip in Amsterdam.
Het brood is er verrukkelijk, een heerlijk knapperige korst en de zelfgemaakte tonijnsalade is verfrissend. We nemen ook nog maar wat mee voor thuis, hazelnootschuimtaartje, worteltaartje, citroentaartjes en een hartige muffin met feta en zongedroogde tomaatjes. Ik krijg nog de tip mee om de muffin te verwarmen zodat de kaas een beetje smelt.

We vervolgen onze weg en we lopen de Albert Cuypmarkt op, altijd leuk.
Bij Duikelman doen we alle nieuwe trends op het gebied van keukenaccessoires op.  Op het kaartje in het boek op pagina162, lijkt het net alsof alle adressen aan dezelfde straat liggen, als je de adresjes opzoekt dat zie je ook wel dat dit niet het geval is. We komen er nu toch weer achter dat het handiger was geweest als we een kaart hadden gehad met straat namen erop. Gelukkig hebben we nog een telefoon met navigatie. Waar zijn we nu dan? en waar is dan het volgende adresje? ehhh ik loop alle adresjes langs, wat zit er nu nog dan in de buurt...Een index op straat naam was misschien ook wel handig geweest.

Heerlijk Amsterdam is een super leuk boek met echt toffe winkels en eetgelegenheden. Als je niet uit Amsterdam komt zorg dan wel dat je een goede kaart bij je hebt en bedenk van te voren waar je heen wil. Ik denk dat het ook een leuk boek is voor mensen uit Amsterdam, om wat nieuwe winkels te ontdekken. We hebben nu maar een paar adresje opgezocht en bezocht, maar ik weet zeker dat ik dit boek iedere keer als ik naar Amsterdam ga zal raadplegen. Echt een aanrader dus.

Meer recensies van Marieke Pulles