Weet jij hoeveel suiker je per dag eet?

Marieke Pulles 01 januari 2016
In Het suikerboek gaat Damon Gameau de uitdaging aan om 60 dagen 40 theelepels suiker per dag te consumeren. Dit is het aantal theelepels suiker wat een gemiddelde volwassen Australiër per dag consumeert. De tweede uitdaging is dat dit verborgen suikers moeten zijn, dus geen chocolade, frisdrank of ijs maar ontbijtgranen, mueslirepen of fruitsap.Tijdens dit experiment wordt hij gevolgd met een camera en houdt hij een dagboek bij. Er is een heel team dat hem ondersteunt en in de gaten houdt.

De misleidingen die we van de voedingsindustrie mee krijgen zijn enorm, zo zitten magere yoghurt en magere kwark vol suikers. Moedernatuur heeft ervoor gezorgd dat fruit perfect verpakt is. Als je een appel uit de hand eet, kun 1 of misschien 2 appels op en ben je verzadigd. Wat doen wij, wij persen ze uit zodat alleen het sap met alle suikers overblijft en op deze manier kunnen we wel vier appels op.
Na 3 weken zijn de leverwaarden van Damon van heel goed naar heel slecht gegaan. In de V.S. spreek Damon verschillende wetenschappers en mensen uit de voedingsindustrie. Suiker is verslavend maar zodra dat hardop wordt gezegd heeft de industrie verschillende tactieken om hierop te reageren. Ze betalen wetenschapper voor onderzoeken die het tegendeel bewijzen bijvoorbeeld.

Wat zijn suikers, waar zitten ze allemaal in en waar komen ze eigenlijk vandaag. Wat doen suikers met je lichaam? Je krijgt antwoorden op al deze vragen. Als je je leven wilt gaan beteren dan is de eerste stap bewust worden. Ga etiketten lezen en bereken hoeveel suiker je eigenlijk binnen krijgt. Let vooral op de verborgen suikers zoals in sauzen, soep in blik, fruit in blik en sigaretten.
De laatste paar hoofdstukken staan vol met tips en trucs om te herstellen van suiker. De recepten horen bij deze herstellende fase.

Als je niet op het taalgebruik let heeft dit boek een duidelijke boodschap. Veel informatie in het boek was bekend maar er waren ook nog wel verrassingen. Na al dat gepraat over suikers heb ik trek in iets gezonds. Dit is eigenlijk ook zoet en is bedoeld als een overbruggende drank om frisdrank en fruitsap te vervangen.

Lief voor je lever
2 stengels selderij
1 grote of 2 middelgrote wortelen
1/2 rode biet
1 theelepel vers geraspte gember

Doe alle ingrediënten in de blender of sapcentrifuge. Mix tot een gladde massa.

Voor 2 personen

Meer recensies van Marieke Pulles