Een emotioneel verhaal van een onwerkelijke situatie

Marieke Scheers 17 juni 2019 Hebban Recensent
Dani Atkins schrijft boeken over sterke vrouwen die grote emotionele gebeurtenissen mee maken. Na Versplinterd (2015) en Duet met jou (2017) is er nu Zonder mij (2019).

In Zonder mij begint het verhaal idyllisch. Maddie is gelukkig met haar verloofd Ryan en is druk bezig met de laatste voorbereidingen van haar huwelijk die over vier dagen zal plaatsvinden. Kapper, jurk passen, drukkerij, ze volgt een strak schema en vliegt van links naar rechts door Londen. Dan haalt ze zich in haar hoofd dat ze wordt gevolgd en voor ze het weet steekt ze plots de staat over, met alle gevolgen van dien.
Ryan is de perfecte man. Hij draagt Maddie op handen en kijkt uit naar hun trouwen. Het feit dat ze zwanger is, is de kers op de taart. Zijn wereld stort in als Maddie in een coma raakt door het ongeluk.

Voor Maddie staat de tijd stil, maar voor de rest gaat het leven door. Hoe lang kan je op iemand wachten? Dani Atkins heeft dat gegeven uitgebreid verwerkt in deze roman door Maddie zes jaar lang te laten slapen en dan te laten ontwaken in een veranderde wereld. Hoe vreemd moet het zijn om te leven in een wereld die is verder gegaan, terwijl jij er niet bij was. Al je ervaringen zijn die van zes jaar geleden, maar er is veel veranderd, heel erg veel. De emoties die daar bij komen kijken en het ongeloof beschrijft ze goed. Het feit dat de mensen om haar heen niet alles vertellen is frustrerend. En daarbij moet ze alles weer opnieuw leren.

Maar ook voor Ryan is de nieuwe situatie onwerkelijk. Zijn leven ging door, ondanks zijn belofte om te wachten. Nu Maddie er weer is, zit hij in een spagaat en dan speelt er nog iets, want er is een nieuwe vrouw en een kind. Halverwege het boek veranderd het perspectief en kijken we mee in het leven van Chloë. Zij werkt als vrijwilligster in het ziekenhuis en komt zo in contact met Maddie en Ryan.
Het is een onmogelijke situatie, maar de vrouwen moeten er mee leren omgaan, want het is nu eenmaal zoals het is en na een tijd komt er een berusting en een evenwicht. Net als je denkt dat het allemaal goed gaat komen gooit Atkins er een heftige twist in, waarna de uitkomst voorspelbaar lijkt, maar alles toch totaal anders is.

Een emotioneel verhaal van een onwerkelijke situatie zorgt voor een roman die zeker als tranentrekker kan worden aangemerkt. Realistische personages die een heftige tijd doormaken, waarbij jaloezie en beschermingsdrang moeten worden losgelaten. Het zorgt voor een bijzondere roman met een verrassend einde.

Meer recensies van Marieke Scheers