Ik hou van historische romans dus ik begon vol enthousiasme aan deze roman. Het is een prachtig plot: de Nederlandse Jacomijn wordt als klein meisje met haar ouders, broer en zus gekaapt tijdens de reis per boot naar Suriname. Jacomijn wordt verliefd op de onder kapitein van de kapersboot en hij ook op haar. Het gezin wordt als slaven ondergebracht bij de kapitein van de kapersboot in Barbarije en de jonge Jacomijn doet er alles aan om in contact te blijven met Mohamet de onder kapitein. Hij beloofd om met haar te trouwen als zij zich bekeerd tot de Islam.
Nederland, vele jaren later. Jacomijn is inmiddels 30 jaar oud en woont samen met haar vader, opoe en zusje. Op zijn sterfbed vraagt haar vader haar om te trouwen met Simon, een vooraanstaand drukker. Jacomijn belooft dit, maar in de weken na haar vaders overlijden komt er ineens een vreemdeling aan de deur met een brief van haar Turkse geliefde......
Op zich heb ik genoten van het boek, maar de schrijfstijl van Lydia Rood kon mij niet helemaal bekoren. Bij tijd en wijle wat langdradig en warrig, maar gelukkig wel intrigerend genoeg om het boek uit te lezen.

Reacties op: Mooi historisch verhaal

Turkenliefje - Lydia Rood
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 20,99 Bestel het e-book € 12,99