Een spannend verhaal in oorlogstijd

Marina Verseput 10 juli 2019
Het is 1944 en de Tweede Wereldoorlog is onderweg naar het einde. Dood en verderf zijn alom en dan blijkt ook nog een seriemoordenaar actief te zijn. Aan ervaren rechercheur Max Heller de taak om deze moordenaar. De rechercheur en zijn vrouw maken zich zorgen over het lot van hun zonen waarvan ze al lange tijd niets meer hebben gehoord.

De hoofdstukken waarin gezocht wordt naar de moordenaar worden afgewisseld met hoofdstukken waarin de oorlog centraal staat. De mooiste delen van het boek zijn die waar het bombardement van de stad Dresden wordt beschreven, het bombardement van 13 februari 1945 dat zoveel slachtoffers en schade veroorzaakte. Het verhaal is zo nauwkeurig en levendig dat het lijkt op een ooggetuigenverslag. Ook het gedeelte waar Max Heller na het bombardement te voorschijn komt en door de stad gaat dwalen grijpt aan.

Het laatste deel van De Vuurstorm is na de Duitse capitulatie als Dresden bezet is door Russische troepen. De seriemoordenaar blijkt nog steeds actief te zijn. Rechercheur Max Heller voelt zich weer geroepen te gaan zoeken en krijgt daarbij hulp van een Russische officier waarna een ontknoping volgt die niet zo verrassend is.

De Vuurstorm is een spannend in een historische achtergrond waarbij ik het oorlogsverhaal iets boeiender vond dan het moordverhaal.

Meer recensies van Marina Verseput