Een Hilarische beschrijving van de wereldgeschiedenis

Marina67 07 juni 2019
Als ik op deze manier geschiedenisles had gehad dan was ik zeker geslaagd voor mijn eindexamen!

In dit boek klimt de Zweed Allan op zijn 100e verjaardag uit het raam. Vervolgens gebeuren er allemaal absurde dingen. Allan valt van de ene in de andere gekke situatie. Hij heeft de politie achter zich aan omdat hij van een 3voudige moord wordt verdacht, maar weet de politie steeds een stap voor te blijven. Intussen verzamelt hij een bont gezelschap om zich heen.

Hier tussendoor lezen we het levensverhaal van Allan. Als je 100 bent heb je veel meegemaakt maar bij Allan is het de overtreffende trap! Hij is bij alle wereldleiders van de 20e eeuw geweest omdat hij zo goed is in het maken van explosieven. Wat gelijk de kaft van het boek verklaart.

Jonas Jonasson verweeft op een unieke manier het absurde verhaal van Allan met de wereldgeschiedenis. Zo lees je wat er gebeurd is in de 20e eeuw, en nergens wordt het saai, zoals in de geschiedenis lessen op school.

Ik vind het knap dat je met zo'n vaart kunt schrijven over gebeurtenissen in de wereld. Ik heb dit boek met veel plezier in een paar dagen uitgelezen,

Meer recensies van Marina67