Thriller of roman?

Marina67 13 juli 2019
Erik en Winnie verhuizen vanuit Duitsland naar Amerika na de verdwijning van hun 4-jarige dochter Sarah. Erik heeft gezien dat Sarah werd meegenomen door een man. De politie is er nooit in geslaagd om deze man en Sarah op te sporen.
In Amerika gedraagt Winnie zich vreemd. Ze beweert dat ze weet dat Sarah nog leeft. Erik heeft zich er juist bij neergelegd dat ze Sarah nooit zullen vinden.

Winnie is eerder een 4-jarige dochter verloren. Ze heeft na de verdwijning van Sarah een zelfmoordpoging gedaan en heeft in een kliniek gezeten.

Dit boek heeft meerdere verhaallijnen die niet allemaal goed worden uitgewerkt.
De karakters ontwikkelen zich nauwelijks maar dat is voor het verhaal ook niet nodig.
Het verhaal ontwikkelt zich traag, er zit weinig vaart in. Fragmenten uit het verleden en heden worden afgewisseld.
Langzaamaan komt de lezer er achter waarom Winnie ervan overtuigd is dat Sarah nog leeft, en wat er gebeurd is in Winnie's verleden.
Het verhaal wordt door Erik verteld, het perspectief van Winnie komt niet aan bod.

Het is maar net hoe je dit boek leest. . Als je een thriller verwacht zul je misschien teleurgesteld zijn. Als je een roman verwacht misschien ook. Ik heb het zelf ervaren als een verhaal over wat het met mensen en hun relatie kan doen als je kind verdwijnt. En ken je je partner werkelijk? Dat met een spannende ondertoon. Maar de relatie staat voor mij centraal.
Ik heb het boek met plezier gelezen. Ik hou van de schrijfstijl van Nesser. We lazen dit boek voor de leesclub en daarin waren de meningen verdeeld.

Het einde vind ik wat afgeraffeld, dat is jammer. Tijdens de boekbespreking kwamen we op het idee om zelf een ander einde te bedenken en het gedicht waardoor Erik en Winnie elkaar hebben ontmoet erin te verwerken.

Al met al geef ik 3,5 sterren

Meer recensies van Marina67