Kleven en kloven

Marjan Kloosterman 02 september 2017
Een traditioneel Engelse roman, zich afspelend aan het eind van de de 19e eeuw. Dat dacht ik toen ik het boek ging lezen. En toch is dit verhaal niet zo traditioneel als het lijkt. Zo eenvoudig is het niet. Boeien doet het boek zeker. Er ging van alles door mij heen over wie nu wat zou doen, en of het monster en nu wel of niet zou zijn. Kon ik een inschatting maken? De hoofdpersonen zijn zoekend naar de zingeving van hun bestaan en de invulling daarvan, en ook met wie zij hun bestaan kunnen en willen invullen. De schrijver houdt de lezer lang in spanning. Er zijn voor de hand liggende combinaties te maken, ook voor wat betreft de afloop. Niets is minder waar. Kan kleven en kloven naast elkaar bestaan of op afstand van elkaar, kan vrijheid in een relatie bestaan of alleen als individu. Wat wens je als lezer de hoofdpersonen toe. Die vragen riep het boek al lezend bij mij op. Kortom: Lees dit prachtige boek en merk zelf op welke vragen het bij je op roept.

Meer recensies van Marjan Kloosterman