Darwin versus Hermes

De veelzijdige politicoloog Hans Siepel komt met een alarmerend bericht: ‘we zijn in een existentiële crisis beland.’ Tegen beter weten in houden we vast aan het oude dat niet meer voldoet. Denk aan de dreigende ineenstorting van de (politieke)machten, de klimaatverandering, de afbrokkeling van moreel gezag van de VN, de media die niets anders zijn geworden dan propagandazenders én het christelijke tijdperk dat ten einde loopt. Situeer daarnaast wetenschappers, universiteiten, hogescholen, de economische en financiële sector, allen met hun vaste overtuiging: er is slechts één werkelijkheid. En dat is de zichtbare, stoffelijke werkelijkheid. Siepel zegt dat wanneer de macht wordt overgedragen aan de geestelijke werkelijkheid, er een nieuw tijdperk zal aanbreken: het tijdperk van de geest.

Wanneer we materialistisch denken inwisselen voor geestelijk denken zullen meningen ingeruild worden voor wijsheid en inzicht. Antwoorden kunnen in de geest gevonden worden in plaats van in de materie. Aan de hand van actuele voorbeelden uit de voetbalwereld en het succes van Nederland bij het songfestival laat hij zien hoe er krachten gevormd worden die buiten het reguliere systeem te vinden zijn. Het laatste hoofdstuk zal in eerste instantie de vraag oproepen: wat heeft dit met voorgaande tekst te maken? Hier geeft Siepel een verklaring voor het veel onderzochte placebo-effect. Geplaatst in Hermetische context is deze uiteenzetting zeer interessant en lezenswaardig.

‘Het antwoord van Frenkie de Jong, Ajax en Duncan Laurence aan Thierry Baudet en de wereld’ geeft werkelijk antwoorden op hedendaagse thema’s. Antwoorden die te vinden zijn in de Hermetische wijsheid. Het toegankelijke essay zet de lezer aan het denken over hoe we deze wijsheden kunnen gebruiken in onze huidige tijd van onrust. Een helder en integer geschreven verhandeling vol met symbolische parallellen. Nu maar hopen dat het alle bovengenoemde instellingen gaat bereiken. Ik heb ernstige twijfel over een goede afloop.

Meer recensies van Marjan van Druenen