Praten met de doden

Het verhaal van Laura Lynne Jackson over haar bijzondere spirituele verbinding is grotendeels autobiografisch. Laura is helderziend, helderhorend en spiritistisch medium; zij communiceert met overledenen en fungeert als een soort doorgeefluik voor mensen op aarde en mensen die zijn overgegaan. Haar overtuiging is dat wij een ziel met een lichaam zijn. Onze ziel leeft eeuwig voort en ons bewustzijn blijft altijd bestaan. ‘De andere kant’ is de plek waar de ziel naartoe gaat als het lichaam ermee ophoudt.

Als jong meisje is Laura al enorm sensitief. Ze voelde als het ware het verdriet en de angsten van anderen en had de gave om mensen in kleuren te zien. ‘Het enige verschil voor mij was dat naast sweaters, er ook mensen in verschillende kleuren waren’. Ze vertelt over de moeilijkheden en onzekerheden die zij ervaren heeft in haar jeugd vanwege haar begaafdheid. Door het steeds weer opnieuw voelen van energieën van anderen had ze hoge pieken en diepe dalen. Via een vriendin komt ze in contact met Litany Burns, een bekend (internationaal) medium en helderziende. Van haar krijgt ze hulp en leert ze om niet bang te zijn en geen schaamte te hebben. Een paar jaar later begint Laura haar eigen praktijkje aan huis waar ze mensen in contact brengt met hun overleden geliefden.

Gedurende het verhaal voel je een bepaalde verwantschap met Laura. Je krijgt een inkijkje in haar wereld. Openhartig vertelt ze over hoe ze zestien jaar lang in angst heeft geleefd omdat ze haar leven als lerares op een middelbare school en haar leven als medium gescheiden wilde houden. Ze was bang dat collega’s en leerlingen haar dan niet meer zouden accepteren om wie ze was. Gaandeweg krijg je een idee over hoe een reading in zijn werk gaat en welke emoties er boven kunnen komen. Stukjes uit reading-sessies, met gefingeerde namen, zijn verweven in het verhaal en maken het geheel ‘levend’. Wat opvalt is dat er slechts success stories opgetekend zijn, er komt geen misser aan te pas. Het zijn voorbeelden van readings die volledig lijken te kloppen.

Laura is behalve leraar en medium ook een erkend lid bij de FFF, Forever Family Foundation. Deze stichting heeft tot doel de continuïteit van families te waarborgen, ook al heeft een familielid deze fysieke wereld verlaten. Een non-profit organisatie die onderzoek doet naar leven na dit leven. Daarnaast is zij verbonden als onderzoeksmedium aan The Windbridge Institute, waar wetenschappers zich wijden aan het onderzoeken van fenomenen die op dit moment onverklaarbaar zijn binnen de gebruikelijke wetenschappelijke disciplines. Een heel bijzondere functie, aangezien alleen de beste zeventien paranormaal begaafden uit de V.S. aan dit instituut verbonden zijn.

De originele titel van Het Licht tussen Ons, heeft als ondertitel: Stories from Heaven, Lessons for the Living. Dit is een gemiste kans voor de Nederlandse vertaling, want dit geeft exact de boodschap van het boek aan: ware levenslessen vanuit de andere kant. Hoewel eenzijdig belicht is dit zeer geschikt voor lezers die (net) een dierbare hebben verloren en geïnteresseerd zijn in readings over eventuele voortgang na de dood.

Meer recensies van Marjan van Druenen