Ode aan de liefde

19 oktober 2017
Jihad betekent inspanning. Dat leerde ik uit het boek ‘Een jihad van liefde’ van Mohamed El Bachiri. Mohamed is moslim, hij verloor zijn vrouw en moeder van zijn beide kinderen bij een van de aanslagen in Brussel in maart 2016. Het is een klein boekje, maar het is een grote ode aan zijn grote liefde Loubna. En aan de liefde zelf. Mohamed bevestigt me opnieuw dat je kwaad niet met kwaad moet vergelden, maar moet kiezen voor de liefde. ‘Als je iemand doodt of met geweld reageert op geweld, dan maak je dezelfde fout als die ander. Dan verlaag je je tot zijn niveau. Jullie zijn beter dan dat.’ Ik las het boek als opmaat naar ‘Sultan en de lokroep van de jihad’. Ook in dit boek betekent jihad inspanning, maar een groter contrast in de betekenis van inspanning is er niet volgens mij.

Meer recensies van