Recensie De schoonmaker

Marjolein 23 februari 2010
Ik had De Schoonmaker gewonnen en dat is ook de reden dat ik het heb gelezen. Hoogstwaarschijnlijk had ik het laten staan als ik het in een boekhandel zou zijn tegengekomen. Ik lees niet zoveel romans en kan daarom niet zo goed beoordelen of het wel of niet een goed boek is. Het verhaal gaat over Evert, een 'gewone' man die nergens echt goed of tevreden is. Zijn enige hobby is houtbewerken en op zijn werk stelt hij niet veel voor totdat iemand hem anoniem te hulp schiet en voor hem allerlei dingen bedenkt. Evert meent dat de schoonmakers het gedaan hebben. Hierna verandert er veel in het rustige/saaie leventje van Evert. Het verhaal vond ik opzich wel origineel, maar het was hier en daar wel behoorlijk voorspelbaar. Verder kon ik de schrijfstijl het best 'Nederlands' noemen. Ik vond het erg lijken op andere boeken van Nederlandse schrijvers. Wat me wel een beetje stoorde waren details waar ik echt niet op zat te wachten; ik hoef niet te weten of de hoofdpersoon in zijn neuspeutert of zo erg zweet dat hij deodorant niet meer werkt. Ook vond ik dat er weer erg makkelijk gegeneraliseerd, zoals dat wel vaker in Nederlandse boeken het geval is. Ik vond het boek, om zo tussendoor te lezen, best aardig, en het was natuurlijk leuk om een boek te winnen!

Meer recensies van Marjolein