Maatschappijkritische aanrader

Marjolein Slats 16 juni 2019
De thematiek van het boek sprak mij aan, maar door alle verhalen over de schrijfstijl van Kling was ik ergens een beetje bang dat het geen goed verhaal zou zijn. Mijn verwachtingen zijn helemaal overtroffen. Ik heb enorm genoten en vaak moeten lachen. Ook vond ik het verhaal en dan met name de hoofd verhaallijn erg leuk.
De reisgids en stukjes tussendoor waren vaak hilarisch. Het maakt het boek tot wat het is en zorgt dat het verfrissend humoristisch is.
Kling laat de lezer naar de ontwikkelingen en de maatschappij kijken door aspecten enorm uit te vergroten. Dat we gekleurd nieuws binnen krijgen is natuurlijk al tijden zo en de nare dingen in sommige delen van de wereld hebben wij nu al vaak geen weet van. In Qualityland wordt voor iedereen alleen leuk nieuws en zelfs geschiedenis neergezet. Hierbij zoekt Kling soms de grens op waardoor je niet weet of je geschokt moet zijn of hard moet lachen.
Er zijn in Qualityland (het land, niet het boek) geen echte relaties tussen mensen meer. Iedereen leeft in zijn eigen bubbel en je computer bepaald of je nog wel blij bent met je partner/vrienden. De meeste mensen hebben een betere band met hun AI dan met mensen. Wat mij ook aan de serie Humans deed denken.
Ik vind het een echte aanrader en denk dat ik meer van de hand van Kling wil lezen.

Meer recensies van Marjolein Slats