Een prachtige dichtbundel

De Vlaamse auteur Vander Heyden weet in deze dichtbundel kleine gevoelens groot te maken. Gevoelens van liefde, eenzaamheid, tekortkomingen, angsten en verlangen. Zomaar een aantal onderwerpen die je in de gedichten terugvindt, gezien door de ogen van jonge mensen. Sommige raken je meteen, andere vragen meer inspanning. De bundel bestaat uit 2 delen; een deel toegespitst op het thema liefde en het andere deel gaat over de mens en zijn kwetsbaarheid.

De bundel bevat een aantal prachtige gedichten. Sommige springen eruit. Het is knap dat je het maagdelijke gevoel van liefde met simpele woorden tot leven kan brengen. Omtrent de liefde speelt bij jonge mensen vaak onzekerheid, de twijfel over onbeantwoorde liefde en enorme teleurstelling over dat wat kapot gaat. Maar ook de vreugde van iets wat zojuist is gaan bloeien. In dit gedicht wordt de liefde treffend beschreven, zoals in alle gedichten, gezien door de ogen van jongvolwassenen:

IK HEB JE GETEKEND

Uit de ogen gekropen.
In de vingers gegleden.
Op het papier gelegd.

Met de adem gestreeld.
Toegesproken.
In een glimlach gekleed.

Ik heb je getekend.

Het is een voorbeeld van prachtige dichtkunst. Met weinig woorden legt de auteur een groot gevoel bloot. Iets kleins wordt groot. Voor jongeren zit er herkenbaarheid in het beschrevene. De gedichten zijn (deels) suggestief. Je kunt er als lezer je eigen invulling aangeven. Bij een ander gedicht is dat wat bedoeld wordt heel helder. Feit is wel dat door de compacte vorm van poëzie gevoelens intenser worden. Je kunt meerdere lagen ontdekken in een gedicht. Rijm ontbreekt en de versvorm is vrij. Dit zorgt voor meer complexiteit. Daarom acht ik deze bundel geschikt voor 15+. De thematiek spitst zich naar mijn mening ook meer toe op deze leeftijdscategorie. Een mooi voorbeeld dat aanzet tot denken is het volgende vers :

ZWARTE VISSEN

Soms,
het gebeurt weleens,
worden gedachten zwarte vissen.
Ze botsen tegen de glazen muren
van mijn hoofd

Maar ik laat het er niet bij.
Ik wrijf ze op tot blinkende vogels,
doe het raam open
en wuif ze eruit.

Een veer zweeft na.
Een zwarte.
Maar de vogels zijn verdwenen.

Iedereen heeft zijn bagage en onzekerheden. Met dit gedicht wordt de kwetsbaarheid daarvan treffend beschreven. Jongvolwassenen vinden in deze bundel zeker herkenning in hun gevoelens. Hoewel een aantal gedichten bij mij niet aankwamen, raad ik de bundel toch aan. Er staan toch een groot aantal prachtige gedichten in die de juiste snaar raken. Sommige moet je even laten weken in je gedachten, het vergt soms wat inspanning. Het geeft de bundel diepgang. Het enige jammerlijke is de sobere vormgeving van het boekje. Het zal de gemiddelde puber niet aanspreken. Een gemiste kans. De inhoud verdient een mooier jasje.

Meer recensies van Martijn Koenders