Een universum vol Psychopaten, Freaks en Geloofsfanaten

Martijn '69 03 juni 2015
Ik dacht dat Schurkenbloed het onovertroffen boek van het jaar 2014 zou worden. Maar nu ik “Al die tijd de Duivel” heb gelezen wankelt die stelling. Eigenlijk is Al die tijd de Duivel misschien nog wel beter. Al is het eigenlijk ook onzin, boeken zijn geen wedstrijd, het zijn gewoon allebei geweldige boeken waar ik enorm van genoten heb, laten we het daar gewoon op houden. Twee van de beste boeken die ik ooit gelezen heb.

Overeenkomsten zijn er ook. Het zijn boeken waarin bloed rijkelijk vloeit. Maar daar houdt de vergelijking op. Of je zou kunnen zeggen dat het boeken zijn die geen moment vervelen, waarbij je concentratie continu blijft en je nooit met je gedachten afdwaalt bij een minder boeiende alinea of bladzijde.

Het verhaal speelt zich af halverwege de vorige eeuw in de Verenigde Staten. In Ohio en in West Virginia. Aan de zelfkant. Diep religieuze Amerikanen en perverse maniakken en moordenaars en kansloze kinderen bevolken ghost towns als Meade, Knockemstiff en Coal Creek.

Arvin Eugene Russell leert van zijn vader “to take no shit, from no one”. Vader geeft het goede voorbeeld door een vent die de moeder van Arvin beledigd heeft volledig verrot te slaan. Niet omdat zijn pa een slechte man is, maar omdat hij zijn vrouw niet laat beledigen.
De moeder wordt ziek, de vader zoekt zijn heil in godsdienstwaanzin en eindigt in een gekte die zijn weerga niet kent.

Een predikant die insecten eet en zijn in een rolstoel zittende kompaan (“De één zag er uit als de Prins der Duisternis, de ander als een verslagen clown”) komen naar een dorpje en verspreiden het geloof op uiterst bizarre wijze. De één wordt verliefd, trouwt, krijgt een dochter en laat zich door zijn jaloerse kompaan opnaaien. Met gruwelijke gevolgen.

Zowel die dochter als Arvin komen terecht bij een oude vrouw die voor hun zorgt.

Een predikant met een ziekelijke voorkeur voor jonge meisjes, een godvrezende hypocriet die zich aan god noch gebod stoort.

Een jonge naïeve verlegen meid ontmoet een gestoorde psychopaat die haar liefde en aandacht geeft. Een trail of dead achterlatend tijdens hun reisjes als ze vakantie hebben.
Een gestoorde psychopaat schreef ik in zin één. Beschouw dat maar als het understatement van het jaar.
En haar broer. Een corrupte smeris. Ook een rare gast maar in vergelijking met de rest bijna normaal te noemen.

De paden van deze mensen kruisen elkaar en in het laatste deel van het boek komt het tot een confrontatie.

Ubercool, hard, pervers, sadistisch maar nooit expliciet. Donald Ray Pollock laat namelijk veel aan de verbeelding over. Alcohol, totale gekte, moorden voor de lol, sexuele ontaarding, wraak, dood en verderf, drama, godsdienstwaanzin, uit de hand lopende bloederige rituele offers en dat alles in een letterlijk moordend tempo… Nee, het is geen boek om je kinderen uit voor te lezen. Net als Schurkenbloed geen boek voor tere zieltjes. Wel voor de liefhebber van de donkere hel die op de loer ligt als je leven de verkeerde wending heeft genomen.
Meer van zulks! Graag! Nu al benieuwd naar Knockemstiff, het andere boek van Donald Ray Pollock.

Meer recensies van Martijn '69