Als jij en ik

30 juni 2019
Peter Wohlleben werd bekend met zijn meesterlijke boek over bossen. Goh, wat heb ik van dat boek genoten. En wat is het dan fijn om, bijvoorbeeld, in het nieuwste boek van Robert Macfarlane (Benedenwereld) iets te lezen over schimmels en dat je al voldoende voorkennis hebt om die passage in al zijn pracht en rijkdom op je te laten inwerken. Dank u Peter Wohlleben en dank u Robert Macfarlane. Want jemig, die Macfarlane kan ook een potje schrijven zeg. Daar zal ik later iets over vertellen. Even geduld.
Wohlleben is een mindere verteller dan Macfarlane, maar hij neemt je wel mee in de wereld waarin hij zich thuisvoelt en waarvan hij elke millimeter op zijn duimpje kent. De verhalen over dieren die in 'zijn' bossen leven zijn fascinerend. Als je leest wat zwijnen kennen en kunnen, dan vraag je je af waarom we de neven en nichten van deze intelligente dieren slaafs behandelen, aan stukken snijden en oppeuzelen.
Veel van de eigenschappen die wij als puur menselijk zien, zijn ook te herkennen bij andere dieren. Het hoofdstuk over misleiding en bedrog is hiervan een fraai voorbeeld. Vogels houden elkaar in de gaten om te zien waar de ander de wintervoorraad verstopt, zodat ze die later kunnen stelen dan wel plunderen. En eksters verjagen indringers uit hun territorium, maar als het vrouwtje even niet oplet, dan neemt het mannetje zijn kans waar om het binnendringende vrouwtje het hof te maken. Herkenbaar?
Ook dit boek leert je weer meer over de natuur en corrigeert je beeld van de mens ten opzichte van de andere dieren. Want Wohlleben laat zien dat dieren lol om de lol kunnen hebben, van comfort houden, hun eigen ontlasting vinden stinken en feitelijk zeer proper op zichzelf zijn en dromen kunnen hebben. Net als jij en ik. Hoop ik.
Of dieren ironie hebben, dat weet ik nog niet.
Ik houd u op de hoogte.

Meer recensies van