Jammer, er had veel meer ingezeten

Mary 02 april 2016
Witte warmte beschrijft het gezin Sluis waar vader Victor de overstap maakt van de universiteit naar een eigen bedrijf in nanotechnologie, vrouw Sophie haar man daarin ondersteunt en 18-jarige dochter Eline zich losmaakt van haar ouders. Dochter is zeer beschermd opgevoed maar wordt als 1e jaars student op kamers zelfstandig, ook nog verliefd en gaat zich afzetten tegen haar ouders. Victor ziet dat met lede ogen aan, ziet weinig in die vriend, vooral niet gezien diens meerdere relaties en gebruikt hem als proefpersoon voor een ultieme medische test waarna hij zijn bedrijf met veel winst wil verkopen. De vriend overlijdt, volgens Victor door diens eigen schuld en Eline beland in een acute depressie. Langzaam maar zeker stort de hele wereld van Victor in, dochter en vrouw wenden zich van hem af, de verkoop van het bedrijf gaat niet door vanwege het dodelijk experiment en uiteindelijk belandt hij daardoor ook in de gevangenis. Dit alles in een decor van veel wit door het interieur van het kantoor van Victor, het ziekenhuis en de heftige, langdurige sneeuwbuien die weer een relatie leggen met de klimaatveranderingen waar dochter erg bezorgd om is.

Het boek leest bijzonder vlot weg en door het experiment en wat gebeurtenissen daaromheen maakt het bij tijd en wijle ook nieuwsgierig. Echter, het vlotte lezen komt vooral omdat de personages en gebeurtenissen nauwelijks worden uitgediept. De potentieel ‘spannende’ situaties worden toch niet zo spannend als had gehoopt/gekund. Dialogen zijn erg oppervlakkig, bij vlagen ongeloofwaardig en ook sommige gebeurtenissen komen niet geloofwaardig over. Een boodschap van dochter aan haar ouders in de vorm van een sprookje is voor mij het dieptepunt in het boek: kinderachtig geschreven en matig niveau, veel te breed uitgesponnen en de boodschap is niet heel duidelijk.

Heel jammer want de gebeurtenissen zelf (ontwikkeling nanotechnologie en gebruik van proefpersonen, losmaken van dochter van haar ouders en de reactie van die ouders daarop, de klimaatveranderingen) zijn ingrediënten waar een heel interessant boek over geschreven kan worden. Dat is er helaas niet van gekomen. Al met al wil ik er niet meer dan 2 sterren voor geven.

Meer recensies van Mary