Strijd tegen terrorisme

MaryamThomasse 10 juni 2019
In de strijd tegen wereldwijde terrorisme heeft de Britse geheime dienst MI6 wereldwijd geheime eenheden die acties uitvoeren en terroristen oppakken. Nomade is zo’n eenheid, die in Duinkerken opereert. Er ligt een schip waarin terroristische wapens verborgen zouden liggen. Echter wanneer de eenheid het schip betreedt blijkt dit een valstrik te zijn en ontploft het schip waarbij de leden van eenheid omkomen. Behalve IT-analist Marc Dane, hij weet te ontkomen en gaat terug naar Engeland. Als Marc daarna bij MI6 verschijnt, blijken zijn bazen hem te zien als “mol” en de schuldige van de dood van zijn collega’s. Marc wil zijn onschuld bewijzen en de echte schuldigen opsporen. Hij krijgt hierbij hulp van Lucy Keyes, die werkt voor de mysterieuze Rubicon Group.

De thema’s in dit boek zijn zeer actueel: aanslagen, wapenhandelaars, moslimterroristen, macht. De methode waarmee in dit boek aanslagen gepleegd worden, doet je als lezer hopen dat het op deze manier onmogelijk is, omdat de gruwelijkheid en impact in ieder geval mijn voorstellingsvermogen te boven gaan.
Voor de auteur James Swallow is dit zijn eerste in Nederland vertaalde thriller, hij werkt o.a. als scriptschrijver en dat is te merken aan zijn manier van beeldend schrijven waardoor ik de scenes bijna voor me zie.

Op de cover wordt dit boek vergeleken met “ik ben pelgrim”, dit is slechts ten dele waar. Het boek is hiervoor minder geloofwaardig, er zit wel spanning in dit boek, maar kruipt veel minder onder je huid dan in “ik ben pelgrim”. Het plot is goed bedacht en zoals eerder geschreven, de manier waarop de aanslagen gepleegd worden is gruwelijk. Sommige delen doen denken aan een actiefilm waarbij de held een superheld lijkt te zijn. Wat niet wegneemt dat ik dit boek met veel plezier gelezen heb en zeker de volgende delen zal lezen.

Meer recensies van MaryamThomasse