'De Brexitmoorden' hebben Brussel als decor. De schrijver krijgt het voor elkaar dat je je op één of andere manier thuis gaat voelen in deze enorme stad (ook al ken ik zelf niet veel meer dan de toeristische high lights). Na lezing van de eerste thriller van Luijten ('Verast') hoopte ik dat de koppige commissaris Stef Cools weer tegen zouden komen in een vervolg, en dat is gelukkig het geval in De Brexitmoorden. Cools is van de Antwerpse federale politie maar wordt tot zijn eigen verbazing met deze klus in Brussel belast. Stef Cools drinkt veel te veel, rookt als een schoorsteen, is wars van elk denkbaar gezag en worstelt met een scheiding. Dat alles belet hem niet een heerlijke cynische humor te hebben. Ik moest regelmatig grinniken, en dat overkomt me lang niet bij elke thriller.

Het verhaal begint met een Europees parlementslid, die bij het lijk van zijn assistent wordt aangetroffen. Al het bewijsmateriaal wijst hem als dader aan. Het boek speelt verder met de Brexitonderhandelingen op de achtergrond én met politieke verwikkelingen in België. Ik was al fan van 'Borgen' en 'The Killing', het doet mij deugd nu eens een Belgische variant op dat thema te lezen. Absoluut zonder vervelend te worden, is tussen de lijnen door de moeilijke politieke situatie in België goed weergegeven.

Al bij al een met vaart geschreven thriller. De plotwendingen vormen stuk voor stuk mooie verrassingen en het geheel kent een zeer actueel tijdsbeeld als fundament. Het boek mag op elk lijstje voor in het vakantiekoffer!

Reacties op: Politiek & spanning

De Brexitmoorden - Hugo Luijten
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 20,99 Bestel het e-book € 15,99