Na enige twijfel, omdat de ‘aanprijzingen’ op de cover niet erg positief leken, was ik toch voldoende geprikkeld om dit aforismenboekje aan te schaffen. Die nieuwsgierigheid werd beloond, want allerlei emoties die je als lezer wil hebben kwamen langs: verontwaardiging, verbazing, zowel als hilariteit.
Al lezende voel je aanvankelijk verbazing, veel aforismen lijken erg diepzinnig maar nemen het genre tegelijk op de hak. Bij het thema ‘vrouwen’, ontpopt de auteur zich als een nietsontziende vrouwenhater die 150 jaar geleden lijkt te zijn geboren. Er moet hem ooit wel iets heel ergs zijn aangedaan door een vrouw, denk je dan. Toch is de ironie nooit ver weg, en dat maakt dat je er toch ook de humor wel van kan inzien. En als je dan aforismen leest zoals ‘Biechten is belletje-trek aan Gods deur’ schiet je toch weer in de lach.
Enkele spreuken berusten nogal zwaar op de, op zich goed gevonden, woordgrap zonder dat ze veel diepgang hebben, al is dat eigenlijk altijd wel zo bij citatenboeken. Lees je ze op het niveau van een pastiche, wat ik denk dat het is, dan is het wel weer erg leuk. En, zoals een van de laatste aforismen in de bundel luidt: ‘een aforisme is alleen een aforisme als het klinkt als een aforisme’. En aan dat criterium voldoen ze allemaal ruimschoots.

Reacties op: Boos lachen om literaire kwinkslagen

Aforismen - Dr. Kyaciss Pfiell - Louis Bidder Edgar Schouten (vert.)
Jouw recensie   Schrijf een recensie E-book prijsvergelijker