Prachtig boek

26 mei 2016
De omslag van dit boek is een sereen plaatje, maar de zwarte vogel met z'n donkere kraaloogje gaf mij direct al een ongemakkelijk gevoel. De tekst op de binnenflap en een van de motto's, een gedicht van Gerrit Achterberg, versterkten dit gevoel.

Het boek gaat over Edgar Simons, een psychiater in opleiding, die moeite heeft met zijn gevoelens voor Stella, zijn patiënte. Zij heeft borderline en is suïcidaal. Stella dringt zich steeds meer aan Edgar op, tot diep in zijn privéleven.
Er lopen nog meer rode draden door het boek, zoals de verhouding van Edgar met zijn dementerende oma en de moeizame verwerking van Edgars stukgelopen relatie met Aisha. Ik vond alles pakkend geschreven.

Maar bloedstollend is de ontwikkeling in de relatie tussen Edgar en Stella. Van de dwangmatigheid en de avances van Stella kreeg ik koude en warme rillingen. Edgar is onzeker in het bewaren van afstand tot zijn patiënte en dit brengt hem in problemen. Stella zit op een gegeven moment midden in zijn leven en hij lijkt er dan niets meer aan te kunnen doen.

Ondanks bovengenoemde heftigheden is het boek zeer makkelijk leesbaar.

De humor in het boek deed me grijnzen, tot zelfs hardop lachen. Het verhaal is aangrijpend en heeft me, na het dichtslaan van het boek, nog dagen bezig gehouden. De laatste zin van het boek was werkelijk ontroerend.

Vijf sterren voor dit prachtige debuut.

Meer recensies van