IJzige maar hartverwarmende thriller

08 april 2016
Rosamund Lupton is een fascinerende schrijfster. Ze heeft onmiskenbaar talent voor het ontleden van relaties. "Dochter" is een prachtig boek, spannend, intens en emotioneel. Het verhaal vond ik op sommige punten onwaarschijnlijk, maar de spanning, diepgang en filosofische beschouwingen maken alles goed.

Yasmin gaat in het ijskoude noorden van Alaska op zoek naar haar doodgewaande echtgenoot. Ze neemt na enige aarzeling haar dochter mee. Yasmin is er van overtuigd dat haar man niet dood is en is vastberaden in haar zoektocht. Een spannende roadtrip door barre weersomstandigheden volgt.

Speciaal vond ik de interactie tussen moeder en haar dochtertje, Ruby. Ruby is doof en leeft in een stille wereld (de originele titel van het boek is The Quality of Silence). Ze gebruikt haar stem liever niet en communiceert middels gebarentaal en via een praat/tekstprogramma op haar laptop. De relatie tussen moeder en dochter ontwikkelt zich tijdens de zoektocht en doofheid speelt daarin een rol.

Na een spectaculaire reis eindigt het verhaal met een onverwachte wending. Dit boek zal ik niet snel vergeten.

Meer recensies van