Dit geschenk voor De Spannende Boekenweken kan duidelijk niet door iedereen gepruimd worden. Ik geef toe dat ik het eigenlijk gewoon geniaal vond. De vragen die het oproept, kan je gewoon niet beantwoorden, wil je het perspectief niet kwijt geraken.
Het verhaal: een vrouw vertelt haar verhaal. Haar baby Dolores is dood. Dat weten we. Of ze schuld heeft aan die dood? Durft er iemand die vraag nog te stellen?
De waarheid is dat die vrouw lijdt door de dood van haar dochtertje en alles doet om haar dode baby terug te leven te krijgen. Hierdoor begint ze stilaan psychotisch te worden. Haar man Gilman, kijkt als lijdend voorwerp op de achtergrond toe.
Charlotte die de dood van haar dochtertje niet kan verwerken, is blijkbaar poppendokter. Ze gaat met veel passie op in haar werk, maar is duidelijk de realiteit kwijt. Wat we wel kunnen afleiden uit het verhaal, is dat ze begint met een reborn of ultrarealistische babypop, maar op een gegeven moment bezig is met het preserveren van een echt babylijkje dat ze tot leven wil wekken.
De wanhoop van die vrouw, de moeder die haar kind kwijt is, domineert het verhaal. De manier waarop ze probeert een dood voorwerp tot leven te brengen, doet me denken aan Frankenstein van Mary Shelley. Als je er dan nog even bij denkt dat dit klassieke meesterwerk geschreven is door een vrouw die de dood van haar als baby overleden dochtertje probeert te verwerken, zie ik ergens meteen de link. Dit thema van de dood overstijgen was ook wat Anne Rice met hetzelfde motief motiveerde om haar "Vampire Chronicles" te schrijven.
Eerlijk is eerlijk: dit boek is geschreven door een man. De rijmvorm waarin het soms als een gedicht geschreven is, maakt het verhaal voor mij juist indringender. Charlotte rijmt om haar zinnen te verzetten. Zelfs dat brengt haar niet terug naar de realiteit. Het verhaal kan voor sommige mensen als onbegrijpelijk en macaber overkomen, maar er is in de grond niets zo gruwelijk als een moeder die haar kind moet afgeven.
Ik denk dat nadenken over hoe Dolores stierf geen bijdrage is tot dit werk. Charlotte weet het zelf niet meer. Verdronk de baby in bad? Daar zijn aanwijzingen voor in het verhaal. Had Charlotte een postnatale depressie? Daar zijn ook elementen voor aanwezig.
Het voornaamste is dat ze vooral een mens van vlees en bloed is. De ene gruwel komt voort uit de andere. Ik vind dit boekje geniaal en vond het een bijzondere emotionele rollercoaster. Daarom geef ik graag vijf sterren. Dat is mijn eerlijke mening. Het is een bijzonder werkje, dat mij diep raakte. Ik snap dat niet iedereen het zal begrijpen en er mijn oordeel over deelt. Anderzijds zou ik aanraden om het opzij te leggen en met andere ogen te lezen, als het je niet meteen bevalt. Het is een verborgen parel.

Reacties op: Frankenstein reborn

Dolores Dolly Poppedijn - Thomas Olde Heuvelt