Toegankelijk, mooi en indrukwekkend

Michelle 07 juni 2019
Gemma doet een schokkende ontdekking wanneer ze samen met haar zoon Pietro vertrekt naar Sarajevo waar zij ten tijde van de belegering in de jaren negentig daar was met haar geliefde Diego.

Meteen vanaf de eerste bladzijde zat ik in het verhaal. Gemma krijgt een telefoontje van een oude kennis vanuit Sarajevo. Ze moet daarnaartoe vertrekken en zal dingen ontdekken wat zij niet voor mogelijk had gehouden.

Hoewel ik soms weinig sympathie had voor de verschillende personages, was het echt een prachtig verhaal. Laat je niet afschrikken door het onderwerp waar het verhaal voor een heel groot gedeelte om draait: ongewenst kinderloos zijn. Een heel stuk gaat daar dus over maar is van cruciaal belang voor het einde van het verhaal. De klapper zeg maar.

En dan de stukken die zich afspelen tijdens de belegering van Sarajevo. Indrukwekkend. Maar ook interessant om te lezen hoe dat ging, wat er gebeurde. Het is bizar om te lezen wat mensen elkaar aan kunnen doen tijdens de oorlog, terwijl er juist ook mooie dingen gebeurden en mensen deden wat ze konden om te overleven.
Af en toe zaten er wel zinnen tussen waar ik mijn bedenkingen over had. Het zal vast iets literatuurachtigs zijn, maar het was niet altijd mijn ding. Gelukkig kon ik daar prima overheen lezen.
Absoluut een aanrader. Het is heel toegankelijk geschreven. Het leest fijn weg. Én het zet je daarna wel even aan het denken.

Instagram: vrouwzoektboek

Meer recensies van Michelle