Waar is Erlendur?

mick dubois 07 juli 2019
Erlendur is nog steeds op vakantie in de Oostfjorden en dit deel speelt tegelijkertijd met het vorige waarin Erlindor centraal stond. Hiet is het de beurt aan Sigurdur Oli, een snobistische amerika-liefhebber. Een schoolvriend vraagt om zijn hulp omdat diens schoonzus en-broer worden afgeperst met foto's van een partnerruil. Als hij bij de afpersers aankomt, wordt hij gekonfronteerd met een man met baseballbat die wegloopt van de vrouw des huizes met ingeslagen schedel. Is dat het gevolg van chantage of is het een inkasseerder?
Ook Dresi, de kwasi-dakloze verschoppeling uit het verhaal van de vermoorde Thaische jongen duikt weer op.
Ik weet niet of het komt doordat Sigurdur minder sympatiek is of omdat het thema van de financiele sjoemelingen moeilijker te begrijpen zijn, maar ik vond dit verhaal net iets minder goed dan de vorige delen. Nog steeds de moeite van het lezen waard hoor.

En dan rijst de vraag of Erlendur zelf nog komt opdagen. Want dit boek en het vorige laten de kwestie zo'n beetje hangen wat er aan de hand is. Niemand heeft nog kontakt met hem rn z'n telefoon staat uit.

Meer recensies van mick dubois